Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'morgen:"turbo"' (ID 36363).
De reply is geschreven door Hells Hobbit (UserID 5673) op 17-4-2006 1:40.

even wat theorie loslaten op dit project:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch_master
[...]

turbo op 2-takt kan wel..

de YPR van het leger is 2-takt turbo diesel..



maar volgens mij is dat een tweetakt met uitlaat klep? teminste grote scheepsmotoren en shit hebben allemaal zon klep. (fseend heeft geen id wat een ypr precies is, maar vermoedt een heeel groot iets) Door die uitlaatklep is de turbo juist mogelijk op deze motoren. Denk even mee:

wat doet een turbo? het pompt onder druk het bezine mengsel in de motor, zodat het samengedrukt wordt en er meer in de verbrandings kamer past, waardoor de ontbranding heftiger is en meer vermogen.

wanneer vult een tweetakt de verbrandings kamer? een tweetakt vult de verbrandings kamer met gassen die onder de zuiger hangen op het moment dat de uitlaat open staat, dus als die gassen die onder druk onder de krukas hangen naar de verbrandings kamer gaan verlies je het overgrote deel van je opgepompte druk door wegstroming in de uitlaat

dus? weg turbo effect, welkom hoog verbruik, en bezine dampen in de uitlaat.

dat verklaart meteen waarom erg grote scheeps 2takt blokken MET UITLAATKLEP w?l eenturbo kunnen permiteren.

tot zover de theorie, ff wat praktijk:


volgens mij werkt een turbo w?l op 2takt, omdat de spoelwerking wordt versterkt door de hoge druk van het bezinemengsel. Echter, een 2takt is ongunstig omdat hij bij het spoelen altijd wat verse bezine in de uitlaat propt. Dit is met een turbo nog veel erger het geval. (bezine dampen onder druk in een hete uitlaat is geen feest, trust me) Maar omdat een motor 14.000 RPM draait zal de druk niet geheel kunnen vereffenen voordat de uitlaatpoort dicht is. dus dat is je succesvolle effect.
dit gaat dus wel ter prijs van een verbruik ergens onder de 1:15, en mogelijk explosie gevaar van je demper

Ingewikkelder wordt het als je een expansie uitlaat hebt. Zie dan maar eens met je uitlaatgassen een turbine aan te drijven.

Persoonlijk zou ik voor een electrisch/mechanisch aangedreven turbo gaan (lees: G-lader idee) omdat de uitlaat gassen van een 2takt nou eenmaal geen fenomenale, turbulente, alles verwoestende stromingen zijn maar als je de turbo aandrijft mbv de krukas kan je misschien nog iets leuks berijken. Maar dit was niet jou idee dus dat terzijde.

ik wens je veel succes met het monteren van de turbo, en ben erg benieuwd wat je ondervindingen zijn. ik denk persoonlijk dat een turbo van een 40x grotere motor niet aangedreven kan worden door een 50cc tweetakt, en dat ?ls hij werkt je het verbruik en de dampen in je uitlaat niet leuk gaat vinden.

veel succes, ben voorzichtig, en ik blijf dit volgen!





Dit bericht is gewijzigd door fseend op 17-4-2006 om 1:48 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved