Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Krijg NSR niet afgesteld' (ID 36073).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 5-4-2006 17:47.
Voor mij is het heel simpel: SPROEIER IS TE GROOT.
je gasnaald staat al op zijn diepst: geeft zo weinig mogelijk benzine
luchtschroef 2 slagen open: is vrij normaal
Volg de volgende procedure:
1. Let eerst alleen naar de motorreactie bij volgas
Start de broembroem en ga rijden, zo goed en zo kwaad als het gaat. Schakel nu zo snel mogelijk naar zijn hoogste versnelling en trek vanaf de 3000 toeren volgas. Sputtert hij ondertussen, dan pak je een kleinere sproeier.
Zorg hierbij dat je de gasnaald in zijn middelste stand hebt staan en de luchtschroef ongeveer anderhalve tot 2 slagen open hebt staan.
Wanneer je een sproeier hebt gevonden waarop hij goed doortrekt dan ga je naar de volgende stap.
2. Het afstellen van de gasnaald. Dit doe je door minimaal 1/4 en maximaal 3/4 gas te geven.
Ga eens rijden en merk op hoe hij rijdt bij 3 gasstanden: 1/4, 1/2 en 3/4.
Ga ook nu optrekken in zijn hoogste versnelling. Heb je te weinig kracht in de hoogste versnelling, dan doe je het opnieuw in een lagere versnelling. Kijk ook nu of hij vloeiend doortrekt. Sputtert hij? Dan moet je gasnaald een standje lager, het lipje moet dus omhoog. Wanneer je denkt dat de gasnaald goed is afgesteld. Dan ga je naar de luchtschroef kijken.
3. De luchtschroef. Hiermee regel je niet alleen de brandstoftoevoer bij minder dan 1/4 gas, maar ook je gasreactie wanneer je ineens je gas helemaal opengooit. Probeer gewoon eens je gasreactie uit. Sputtert hij, dan moet je je luchtschroef verder open draaien. Maakt hij het "bwooooooop"-geluid en valt hij nagenoeg stil dan moet je hem indraaien.
Zorg dat je je carburateur ALTIJD afsteld wanneer de moter op bedrijfstemperatuur is.
Daarbij moet je erop letten dat je je probeert de instelling te vinden dat je brommer zoveel mogelijk benzine krijgt, zonder dat hij gaat stotteren. Ga nooit een 2-takt proberen zuinig af te stellen. Dat gaat allemaal ten koste van de levensduur van je onderdelen.
Sommige mensen geven hem weer teveel benzine en denken dat dit goed is voor de levensduur omdat hij dan meer smering krijgt. Niks is minder waar. Door het stotteren krijgen de cilinder, zuiger en lagers meer op hun donder waardoor ze dus weer harder gaan slijten.
Daarnaast geef ik het advies de carburateur af te stellen met een gemiddelde temperatuur omdat de temperatuur namelijk ook invloed heeft op het verbranden van benzine.
Veel succes ermee!
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved