Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'nsr/mbx blok' (ID 35849).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 27-3-2006 20:04.
je hebt 2 types MBXen.
50cc - dat zijn de luchtgekoelde; zijn legaal in Nederland
80cc - dat zijn de watergekoelde; illegaal in Nederland.
Dat de 50cc's luchtgekoeld waren heeft te maken met de toen geldende wetgeving. Toen mochten er namelijk nog geen watergekoeld brommers rijden omdat deze dankzij de waterkoeling een hoge vermogen zouden kunnen halen (flauwekul) hierna is de NSR gekomen. Die mocht na het afschaffen van deze wetgeving dus wel met 50-watergekoeld rijden.
De blokken van MBX NSR MTX MCX NS1 zijn allen hetzelfde.
De MTX/MCX blokken verschillen zich van de NSR, NS1, MBX omdat deze een andere versnellingsbak hebben (andere schakelwals: bij MTX zit de pook naar voren toe en bij NSR enz naar achteren)
Daarnaast schijnen de MBXen weer een iets andere slag te hebben. Ook de cilinderinhoud schijnt verschillend te zijn. NSR is zo bijvoorbeeld 74cc, MBX schijnbaar origineel iets meer.
Het laatste weet ik niet zeker.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved