Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Offtopic: Opvoeren van Honda........................Camino' (ID 6009).
De reply is geschreven door Rens (UserID 73) op 30-10-02?20:34.
Modificering variateur
Voordat je begint wil ik even mededelen dat het modificeren van je variateur zoals hieronder beschreven geheel op eigen risico is en dat ik mij niet verantwoordelijk acht voor het verkl*ten van je variateur.
Okee, genoeg gezeurd. Voor het beste resultaat moet je variateur in goede conditie verkeren. Let hierbij op het loopvlak waartegen de V-snaar moet liggen. Dit vlak moet perfect schuin zijn, dus zonder platte stukken of hobbels. Een nieuw Honda-variateurtje kost 50 ? 60 gulden, dus als je oude variateur slecht is en je toch geld teveel hebt, kun je dit kopen. Je ziet in je variateur 6 baantjes waar de rolletjes in komen. De bedoeling is, dat we deze baantjes naar buiten toe verlengen, zodat er meer variatie mogelijk is. Dit doen we door simpelweg de delen van de variateur die de rolletjes tegenhouden naar buiten te vliegen, weg te halen. Hieronder wordt de werkvolgorde beschreven.
1. Teken de zaaglijnen af. De eerste moet ongeveer 10 mm onder de bovenkant en rondom de buitenkant van de variateur gezet worden. Dit doe je door een kraspen op de goede hoogte te houden en je variateur er langs te draaien. De overige 12 zaaglijnen moeten boven op de rand komen, en langs de zijkant naar beneden.
2. Span de variateur in een bankschroef in. Zorg wel dat je karton tussen de variateur en de bankschroef in klemt, anders vervorm je je variateur. Hij is immers van aluminium.
3. Neem een ijzerzaag en begin nauwkeurig op een van de 12 zaaglijnen naar beneden te zagen (foto 9), totdat je op de horizontale zaaglijn rondom de variateur terechtkomt. Doe dit 12 keer. Je hebt nu 6 paren verticale zaagsneden. Zaag nu de stukjes horizontale zaaglijn die tussen elk paar zaagsneden in zitten, zo'n 2 mm in (foto 10). Als je het goed gedaan hebt, zie je nu 6 U-vormige zaagsneden zitten. Je kunt nu met een beitel en een hamer de stukjes voorzichtig lostikken. Als het goed is heb je overal een vrij rechte breuk.
4. Tot slot moet je de breuklijnen gelijk vijlen met de baantjes, zodat er mooie, rechte banen naar buiten ontstaan. (Zie foto 11) De rolletjes moeten een vlakke ondergrond hebben, anders slijten ze heel snel en onregelmatig.
Je variateur is nu klaar. Als variateurdeksel moet je de originele (Honda) gebruiken. Om te voorkomen dat de rolletjes naar buiten vliegen tijdens het rijden moet je een origineel stofkapje gebruiken. Heb je dit niet, dan moet je het kopen. Het stofkapje houdt namelijk de variateurdeksel tot op een bepaalde hoogte tegen, en de variateurdeksel houdt de rolletjes tegen. Komt de variateurdeksel te hoog, dan worden de openingen te groot en vliegen de rolletjes naar buiten. Deze kunnen ook nog eens de zijkap beschadigen. (Zoals mij is overkomen) Om de juiste eindoverbrenging te krijgen, moet je het stofkapje op hoogte afstellen. Dit kun je doen door kleine ringetjes van ong. 1 mm hoog tussen de variateur en het stofkapje in te leggen. (Zie foto 12 onderaan, midden) Hoe meer ringetjes, hoe meer variatie, en hoe harder je Camino rijdt. Een te grote variatie is ook niet goed. (Dan daalt je toptoerental, waardoor je Camino weer langzamer gaat) Voor een Camino met 70cc en snelle uitlaat adviseer ik 2 ringetjes per bevestigingspunt te gebruiken, dus 6 in totaal. Meer als 4 ringetjes per bevestigingspunt zou ik niet gebruiken omdat dan de openingen aan de zijkant van de variateur te groot worden. Ook je achterpoelie kan niet verder vari?ren. Maakt je Camino op topsnelheid toch nog teveel toeren, dan moet je kijken of je de achterpoelie nog een stuk naar achter kan schuiven in je achterbrug. Dit resulteert ook in minder toeren. Als rolletjes heb ik 4 grams (gemiddeld) gepakt voor een constant hoog toerental en dus een zeer goede trekkracht. Ik adviseer om zelf verschillende rolletjes uit te proberen, en te bepalen wat je het fijnste vind rijden. Op de topsnelheid hebben de rolletjes geen invloed, alleen als je veel te lichte (bv. 1 gram) of veel te zware (bv. 12 gram) gaat gebruiken: dan gaat de topsnelheid in beide gevallen omlaag. Op foto 12 is mijn variateur zichtbaar. Nu de Variomatic aangepast is aan het extra vermogen, is het tijd om te blazen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved