Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Wielgrootte' (ID 35408).
De reply is geschreven door honda_freak (UserID 6098) op 10-3-2006 13:29.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
heeft alles te maken met de wielomtrek, dus inch maakt niet eens zoveel uit.
kijk, ik heb ermee gerekend met mijn xr, weet de waarden niet uit me hoofd dus zijn niet kloppend. mijn crosswiel heeft een wielomtrek van bijvoorbeeld 2000mm, dus per rondje legt je wiel 2000mm af, nu leg ik er mijn sm-wiel in, die heeft een kleinere wielomtrek omdat het 17" is en een plattere band heeft, die wielomtrek is 1800mm, ik leg dus per rondje minder afstand af aangezien de tandwielverhouding gelijk blijft.
in principe gaat de snelheid dus omlaag als je een kleiner wiel plaatst, maar het hoeft dus niet.
voorbeeldje, mijn ex-typhoon had een 10" wieltje, maar met een uber hoge band, die wielomtrek was exact hetzelfde als een 13" nrg velg, omdat die nrg velg een veel plattere band had. hier is de band dus de bepalende factor, en niet de velgdiameter.
zo, genoeg geluld, zal wel duidelijk zijn enzo.
Mee eens, je moet eigenlijk kijken naar de buitenste omtrek, want deze is de bepalende factor van de afgelegde afstand per rotatie. Maar in die zin heb je bij een groter wiel, een grotere afgelegde afstand per omwenteling en dus een hogere snelheid. Omdat een groter wiel ook een grotere arm heeft van het wegdek tot het middelpunt en het aantal Nm even groot zal blijven, zal de kracht die je uitoefent op het wegdek kleiner zijn en zo trek je dus minder snel op.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved