Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'schakelen' (ID 35347).
De reply is geschreven door mblover (UserID 9353) op 7-3-2006 10:24.

Dat je perse op je bek gaat in het begin is natuurlijk onzin!!!

Mja, afgelegen plek/parkeerterrein/industrieterrein of whatever waar er weinig kan gebeuren is natuurlijk wel beter.
Maak er verder geen al te groot probleem van, in feite stelt het in de praktijk niet zoveel voor ALS je de theorie kent.

Ik reed de eerste keer ook zo weg, was wel met 70cc en dat rijd imho wat makkelijker omdat het niet zo gauw af slaat.

Op tzr zitten de versnellingen zo: 1N23456 en de 1 is naar beneden vanuit de neutraal en de rest dus omhoog vanuit de neutraal

Zet hem in z'n vrij (op contact zetten, groene lampje met die N moet gaan branden in je cockpit)
staat hij er nog niet in: Ga op de brommer zitten (is makkelijkste) en tik je pedaaltje omlaag, als je hem voelt klikken doe je dat nog een keer, net zo lang tot het niet meer gaat. Wel ondertussen opletten dat bij het omlaag tikken steed het schakelpedaaltje in de middenstand terug komt (gaat vanzelf als je je voet ervanaf haalt)

Zet je benzinekraan open (als hij nog niet open stond, ik heb hem altijd open staan bij m'n tzr)
Start hem (zwarte knopje bij je rechterhandvat, onder de rode noodstop)
Als hij niks doet als je op de startknop drukt dan moet je ff opletten dat je de noodstop niet ingedrukt hebt staan, heb ik ook ervaring mee.
Als hij niet goed wil starten moet je was gas geven bij het starten, en als dat ook niet lukt moet je de chocke gebruiken. De chocke is dat knopje bij je linkerhandvat wat om je handvat heen kan schuiven zeg maar, je kan hem traploos verzetten. Uit is naar voren, aan is naar achteren.

Als hij gestart is dan haal je de standaard eraf als je dat nog niet gedaan hebt (NIET VERGETEN ERAF TE HALEN, anders maak je kans op kennismaking met asfalt. (ja ik weet dat tzr beveiligd is maar dat is niet elke brommer en je moet dus niet op die beveiliging rekenen)

Zet hem in z'n 1, gewoon door pedaaltje naar beneden te schoppen. UITERAARD MET KOPPELING IN

Geef wat gas, gewoon een klein beetje en laat de koppeling gewoon RUSTIG opkomen. Dus niet in een keer loslaten (doe je dat wel in combinatie met iets teveel gas dan kan je bij een lichtere brommer als tzr nog wel op het achterwiel komen, of bij een hele brute tzr ook, 50cc tzr is daar te zwaar voor).
Slaat hij af, dan opnieuw proberen, gewoon iets meer gas.
Moet je meer veel gas geven voor je hem weg krijgt dan laat je de koppeling te snel opkomen en moet je proberen dat wat langzamer te doen.

Als je nu rijd dan geef je wat meer gas zodat ie wat toeren maakt. Als je dan wat toeren maakt dan moet je opschakelen.

Van de 1 naar de 2 schakelen doe je als volgt:
-Je rijd met wat toeren zodat je moet schakelen
-Je draait je gas dicht en trekt je koppeling in
-Je schopt je pedaal zover mogenlijk naar boven
-Je haalt je voet weer van het pedaal af (nja, gewoon niet meer aanraken)
-Je laat de koppeling los (kan sneller als bij het wegrijden) en geeft tegelijkertijd wat gas.

Vervolgens (van 2 naar 3, van 3 naar 4, van 4 naar 5, van 5 naar 6) is het hetzelfde als bij van 1 naar 2. Wel GOED in de versnelling schoppen anders wil hij er nog weleens uitschieten bij am6.

Terug schakelen:
-Je rijd met weinig toeren en je gas dicht, wss heb je ook je rem in (alhoewel, als het glad kan zijn laat ik heel vroeg gas los en rem ik het meeste op de motor)
-Je trekt je koppeling in
-stamp je pookje 1 keer helemaal naar beneden
-laat je de koppeling weer langzaam los.

Als je dan in de 2 aan komt rijden en je wil naar vrij, dan gewoon koppeling in en voorzichtig vanuit de 2 naar z'n vrij tikken heel klein tikje maar. Als je te ver gaat dan zit je in de 1 en moet je voorzichtig vanuit de 1 omhoog tikken.

Paar laatste dingetjes:
-een keer helemaal omhoog stampen is een versnelling omhoog.
-een keer helemaal omlaag stampen is een versnelling omlaag.
-tussen het schakelen je voet van schakelpedaaltje afhalen, zodat ie in de middenstand terug keert, anders kan je niet verder schakelen.
-Vanuit de vrij is de 1 naar beneden, vanuit de 1 schakel je omhoog verder.
-Naar de vrij toe kan vanuit de 2 en vanuit de 1 door voorzichtig een klein tikje te geven (dus NIET helemaal omhoog (vanuit de 1) of omlaag (vanuit de 2) want dan zit je in een andere versnelling) vanuit de 1 is iets makkelijker, en vanuit de 2 wil je nog weleens te ver stampen.
-Als je schakelt gas los laten, is beter voor je bak en koppeling gebruiken en niet als een lompe mongool maar wat rond liggen stampen want dan vern*uk je je bak.

(gebaseert op een ontgrensde tzr, maar begrenst is hetzelfde. Op andere brommers is het ook hetzelfde, alleen het aantal versnellingen kan anders zijn en de knoppen kunnen op andere plaatsen zitten.
Sommige brommers schakelen andersom, en sommige uitzonderingen hebben meerdere/andere neutraalstanden enzo.

Verder:
Schaam je NIET dat je moet leren schakelen. Iedereen met een schakelbrommer en/of een motor heeft het moeten leren, dus je hoeft je echt niet te schamen. Doe bovendien (zeker als je net begint met rijden) een beetje rustig aan en ga niet de held uithangen.

Kijk of je de eerste kilometers die je maakt op een beetje rustige wegen kan maken. Omdat je dan nog even moet wennen en het een en ander nog niet vanzelf gaat, is dat makkelijker dan in de spits rond rijden in een drukke stad en tot de conclusie komen dat je alleen al ogen tekort komt om het verkeer in de gaten te houden. (kleine kanttekening, ik kom net uit Almaty en ik zie dat beeld voor me, in Nederland is het behoorlijk wat minder erg maar als je net begint kan het nog steeds onoverzichtelijk zijn


Dit bericht is gewijzigd door mblover op 7-3-2006 om 10:27 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved