Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Ram-air systeem' (ID 34873).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 8-2-2006 4:14.

Een tweetraps carburateur is misschien een optie.

Of iets in de richting van Yamaha's V-Boost.


Of (indirecte) inspuiting?


En misschien mis ik wat maar wat is er mis met een overdrukventiel om een -tijdelijke- overdruk te voorkomen?

Als ik zo mijn gedachten even de vrije loop laat dan zie ik het volgende nu voor mij: een op elk moment in te schakelen systeem (bij het bereiken van een gewenste snelheid) waarbij zowel de kleppen (of diafragma's) achter de gaten in de voorzijde van de kuip tegelijkertijd met een tweede trap/tweede carburateur (of gestuurde injectie) geactiveerd worden.

(Over turbo: een uitlaatgasturbo vlak achter de uitlaatpoort van een tweetakt lijkt mij niet ideaal; op een viertakt zou het m??r tot zijn recht komen.
Een mechanische turbo (compressor) verstoort de uitlaatwerking van een tweetakt niet maar kost energie om aan te drijven. Ik loop dus nog niet warm voor een turbo op een lichte fiets.)

Turbo en ram-air hebben beide tot doel om een hogere vullingsgraad van de cilinder te bereiken. Turbo kost altijd energie want moet aangedreven worden maar xtra druk door rijwind is gratis dus in theorie interessanter op een lichte fiets.
Ik hoor trouwens nog steeds verhalen over lui die het spruitstuk van hun Kreidler omkeerden om de rijwind rechtstreeks in hun carburateur op te vangen, maar heb zulke lui helaas nog nooit ontmoet om hen te vragen hoe/of dat functioneert.
Naar het Half-Ram-Air systeem van Jeroen ben ik wel benieuwd toch..


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved