Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Ram-air systeem' (ID 34873).
De reply is geschreven door bart de scootergek (UserID 1793) op 7-2-2006 21:20.

de user razor vroeg me dit te posten:

Ik wilde ff in dat RAM-air topic t volgende zeggen:


Het probleem over wat hier hele tijd gediscussieert wordt over lage toeren en hoge toeren gedoe had ik het volgende voor:

Bij het begin van waar je de lucht erin laat (neus vd brommer bijv.) daar hang je in het gat een vierkant stuk zwaar metaal met scharnierpunten.
Hoe hoger de snelheid hoe meer dat dingetje naar achteren/omhoog wordt gedrukt. En bij een bepaalde snelheid zal het dus omhoog blijven, zak je vervolgens weer in snelheid dan zakt het door de zwarte kracht weer iets dicht. En bij lage toeren is het helemaal naar beneden. Om toch te zorgen datie dan nog lucht krijgt kan je er gat(en) in maken. Dit moet je uiteraard allemaal wel uit proberen om te kijken hoe groot je de gaten moet maken en hoe zwaar het stuk plaatstaal/metaal moet zijn.

Wat makkelijk is, is dat je gewoon een licht stuk plastic doet ipv dat zware metaal en met een bepaalde veer werkt die het terug duwt als je van snelheid zakt.


Wat er gezegd werd over windstoten oid, dat kan je verhelpen door meer van die 'verticale luiken' achter elkaar te zetten. Rij je dus een hoge snelheid dan worden ze vanzelf achter elkaar ??n voor ??n omhoog gedrukt en heb je maximale luchtinlaat. Bij een windstoot heb je dus minder/niet dat ze allemaal in 1x achter elkaar omhoog worden geduwt.

Dit ligt aan jezelf hoe je het wil want dit brengt wel weer mee dat het dus ook weer net iets langer duurt met meerdere luiken dat ze allemaal open zijn bij een bepaalde snelheid.




En een vriend van me had op z'n puch een trechter met daarna paar bochten van pvc buis en dik stuk schuim nog in de trechter. En het systeem hielp wel en hij had niet van die luikjes en het werkte goed zowel bij lage als hoge toeren. Alleen heeft hij na enige tijd een vastloper gehad omdat er toch nog steeds te veel vuil naar binnen door kwam..



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved