Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'fluitpoorten' (ID 5570).
De reply is geschreven door MB50TUNED (UserID 60) op 24-9-02?20:24.
Het is ook belangrijk zoals eerder gezegt dat de verhouding oppervlakte en openingstijd van de uitlaatpoort klopt met die van de spoelpoorten. Verder is de hoogde van de (hulp) uitlaatpoortjes belangrijk. Liggen ze evenhoog als de hoofdpoort en heeft die een grote topradius( snel openen bijna horizontaal) dan zal je richting piekvermogen gaan. Maar je kan de hulppoortjes ook 1,5 mm lager maken dan de hoofdpoort dan heb je een bredere powerband. Tja 18 pk klinkt leuk, maar vorm van de powerband is belangrijker dan de hoeveelheid vermogen....
En hoe breder de uitlaatpoort hoe meer de onderkant van de zuiger in kontakt komt met warme gassen. Daardoor zal hij warmer worden en meer uitzetten. De zuiger steunt op minder materiaal. Dus de druk van de onderkant van de zuiger op de wand wordt groter ---> meer kans op een vastloper. Bij ieder voordeel bij 2 takt is een nadeel .
En die porten van inlaat naar spoelganangen zijn AUXILARY INTAKES!!! ( hulp inlaten) We hebben het hier dus over auxilary exhaust ports (HULP UITLAAT poortjes). Misschien dat het nou eens duidelijk is
[This message is edited by Bart Hoogeveen on 24-9-02 20:33]