Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Discussietopic over gebruik rem.' (ID 33899).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 20-12-2005 18:38.
Z? moet je rijden:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
Als je nou gewoon met een snelheid rijd die bij de situatie past, veel afstand houd van auto's (2 seconden regel bijv, even tijdje op letten en daarna gaat het vanzelf) en goed vooruit kijkt (kwaliteit van wegdek, vuiligheid op wegdek, plaatsen waar mogenlijk iets uit kan komen terwijl je voorrang hebt) dan heb je genoeg tijd om te remmen.
Ik anticipeer altijd, en pas altijd m'n snelheid aan. En dat wil niet zeggen dat ik me als een heilig boontje aan de snelheid houd, maar ik kijk wel of het mogenlijk is om met hoge snelheid te rijden. Ik rijd elke dag op een weg heen en weer waar de auto's sinds kort 60 mogen (eerst 80) en daar rijd ik 70 a 80, ik ken de weg goed en het is erg overzichtelijk. Mocht er een potentieel gevaar zijn zie ik dat vroeg en dan laat ik gewoon me gas los, en ben ik nog onzeker terwijl ik wat meer nader dan rem ik gewoon rustig aan een beetje af. Mocht er dan een gevaarlijke situatie ontstaan dan heb ik de tijd om lichtsignalen/geluidssignalen te geven, uit te wijken en verder af te remmen.
Als ik op een weg rijd waarop ik niet goed vooruit kan kijken (dichte rij bomen, bebouwing) dan pas ik me snelheid daarop aan. Hetzelfde geld voor de staat van het wegdek. ALs het wegdek mooi schoon en droog is rijd ik harder dan wanneer het nat/vies en hobbelig is.
Ik kijk ook altijd voordat ik ga rijden even naar de temperatuur (als het koud is) en als het tegen het vriespunt aan zit ga ik erg rustig rijden. Tevens kan men meestal goed zien dat er pekelsporen op de weg liggen en dan kan je dus weer iets harder rijden.
Als ik gewoon rustig af moet remmen voor een bochtje ofzo dan gebruik ik meestal gewoon rustig de voorrem. Als ik hard moet remmen dan gebruik ik zowel voor als achter, en dan doseer ik op gevoel. Als het glad is of er wat rotzooi op de weg ligt dan rijd ik ook langzaam en dan rem ik met m'n achterrem. Echter omdat ik dan langzaam rijd kan ik met m'n achterrem voldoende afremmen.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 20-12-2005 om 18:12 uur.
En z? moet je remmen:
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?
Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:
Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)
Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.
Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.
De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen
Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand
Zo hoort het...
En als je door wilt discussi?ren over dat je in sommige gevallen niet optimaal hoeft na te denken of het met een half remsysteem denkt te kunnen, bedenk dan wel ff dat je vaak niet alleen jezelf schade toebrengt als het mis gaat maar ook een ander. 't Is ??k lullig zelfs als je door een malloot van hetzelfde slag wordt aangereden als het niet je eigen schuld is.
Je kunt er pas echt niets aan doen als je goed hebt leren rijden en remmen. En niet eerder.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved