Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Discussietopic over gebruik rem.' (ID 33899).
De reply is geschreven door User 927 (UserID 927) op 20-12-2005 18:31.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?
Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:
Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)
Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.
Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.
De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen
Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand
Zo hoort het...
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]
Aangezien alles al wel gezegd is, quote ik deze maar. Wat hier bovenstaat, leer je op motorrijles. Het is z? belangrijk dat het er in wordt 'geramd'; wat de rijschool talloze banden kost tot de leerling het onder de knie heeft. Dat is niet voor niets. Goed kunnen remmen scheelt een hoop ellende (en je achterband gaat ineens veel langer mee).
Voorrem levert zo'n 65 % van je remvermogen (zowel bij auto's als bij motoren) omdat van het voorwiel tijdens het remmen de druk per cm2 van het bandoppervlak dat contact maakt met de weg veel hoger is dan achter.
(Brede banden hoeven dus niet per definitie m??r grip op te leveren, ook niet als het droog is.)
Ik rem v??r de bocht, ga de bocht in met precies z?veel gas dat mijn snelheid constant is (niet afremmen op de motor en niet accelereren) en accelereer de bocht uit. (Meestal lukt dat
)
Yamaha's hebben ook al meer dan tien jaar ABS
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 20-12-2005 om 12:54 uur.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
[...]
helemaal mee eens maar abs op brom blijft intressant
edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza
Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 20-12-2005 om 12:56 uur.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]
Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....
Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]
Dat remgedrag wordt er op motorrijles juist ingeramd door keer op keer te herhalen dat je het tijdens een noodstop juist zonder nadenken kunt.
Of Razadull geen of veel ervaring heeft, weet ik niet. Maar zijn verhaal klopt van a tot z.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Nee ?
http://www.kicks-mot...e=conduite&sub=3
http://www.motor-for...um/topic.php/10097/1
http://motor.blogo.nl/?comments/189/4023
http://www.motorfrea...ge=2&replypage=2
Kusje erop?
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved