Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Squish' (ID 33844).
De reply is geschreven door blair (UserID 3047) op 17-12-2005 15:11.

Ik ben van mening dat je je optimale squisclearence niet kan berekenen. Geen enkele berekening geeft exact aan hoeveel mengsel je uitlaat exact terugblaast, welke temperatuur het mengel heeft enz. Je kunt niet zien wat er exact gebeurt in een motor. Er zijn zoveel variabelen en dingen van invloed dat jij NOOIT de perfecte situatie kunt creeeren. Verder maak je uiteraard ook meetfouten. Zelfs meetapparatuur wijkt af. Kortom ik adviseer om aan de veilige kant te gaan zitten. De waarde die jij berekent is een BENADERING die kan dus ook afwijken, sterker nog, die zal afwijken van de optimale waarde, het kan veel/weinig zijn. Maar anders waren er geen testbanken enz als je alles kon berekenen. Theorie is van belang, maar praktijk is zeker ook van belang.

Denk jij dat als je je squishwaarde een paar tiende vergroot dat de boel detoneert? Licht het eens toe. Ik denk het niet je hebt nog steeds bij je squisband een laagje mengsel dat deboel koelt en je compressieverhouding is omlaag, wat minder warmte opleverd. Ik ken niemand die zijn compressieverhouding omlaag haalde bij wie de boel ging detoneren. Verder zijn er genoeg mensen met een te krapps squisclearnce die de boel in puin hebben gedraait....

En vermogen inzakken als een pudding? Tuurlijk zakt het vermogen iets. Maar je zal altijd met een een nieuwe setup moeten experimenteren. Je kan hem toch altijd nog iets krapper zetten.

ps. Het is leuk dat je bimotion en tsr begint te schreeuwen. MAar verwacht je dat iemand die deze vraag stelt de softwae gaat aanschaffen, alles nauwkeurig opmeet en invoert en zo tot de otimale waarde komt?

Er beginnen mensen van alles te roepen zonder dat zij de compressieverhouding enz weten. Ik adviseer om wat ruimer te zitten. Verder kan niemand zijn hoeveel speling hij op zijn lagers heeft, hoeveel mengsel er wordt teruggeblazen door de uitlaat, hoe goed de boel gekoeld wrdt door de cilinderkop enz.

Hoe denk je trouwens dat ze het in de fabriek doen? Daar wijken dingen ook allemaal af, de ene drijfstang is net iets langer dan de ander, de ene zuiger is net iets hoger dan de ander enz. Er wordt daar gewoon een ruime marge genomen. Het is echt niet zo dat er iemand alles gaat na meten. Daar valt is sommgie gevallen al winst te behalen, gewoon de boel goed zetten.... Maar dat wil niet zeggen dat een motor die uit de fabriek komt een vermogen heeft dat als een pudding ingezakt is en zo zal vastlopen.

just my 2 cents

Dit bericht is gewijzigd door blair op 17-12-2005 om 15:18 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved