Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Uiterlijk Forum in het onderwerp 'Spuiten, Verfen en Schilderuhhh' (ID 5446).
De reply is geschreven door Nasic (UserID 634) op 15-9-2002?14:36.
motip shit is goed genoeg voor kappen/zelfspuit. hier de spuit-how-to
hoe ik het heb gedaan??
ik moest eerst plamure omdat ik onderuit was gegaan. dus eerst heb ik de schaafplekken en daar rondomheen geschuurt, en ontvet. toen heb ik eerst de diepste plekken opgevult met glasvezelplamuur. daarna weer geschuurt en ontvet, en de kleine gaten opgevult met lakplamuur. toen heb ik de hele kappen geschuurt, zodat iig de blanke laklaag eraf was. Daarover heb ik eerst een laag spuitplamuur aangebracht, om de kleine krasjes weg te krijgen. Daarna in de rode en grijze grondlak gezet (afhankelijk of ze zilver of rood werden) dit heb ik 2-3lagen gespoten en laten drogen (2dagen). toen heb ik lichtjes afgeschuurt en de metallic lak aangebracht (3lagen). dit heb ik ongeveer een uur laten drogen, en daarna 2 lagen blanke lak aangebracht zonder te schuren, want doordat de kleurlak nog niet helemaal droog was, lost de blanke lak de kleurlak onzichtbaar ietsjes op, en hecht het vanzelf goed.
Verder benodigdheden:
Motip glasvezelplamuur (mini potje 15 gulden)
Motip lakplamuur (mini potje 15 gulden)
Motip spuitplamuur (20 gulden
Motip grondlak in basiskleur (15 gulden p/bus)
Motip kleurlak, metallic (25 gulden p/bus)
Motip Blanke lak (15 gulden p/bus)
M3 Schuurlappies/sponsjes, bestaat in 3 grofheden, fijn, middel, grof. je hebt alleen middel en fijn nodig. middel om de plamuur weg te schuren, en fijn om de kappen op te schuren. deze lapjes kosten wel vrij veel (ik d8 10 gulden p/stuk) maar ze gaan lang mee, en werken een stuk fijner dan schuurpapier.
Verdere tips:
let op dat je alle lakken/plamuren van 1 merk neemt, motip oid, geen goedkope lak, anders krijg je later last met benzine, en eerder beschadigingen
- neem er de tijd voor. dit is het belangrijkste aspect met het hele spuiten. ik heb dr 6 weken over gedaan. begin er niet aan zodra je geen zin hebt, want dan mislukt het
-schuur iedere keer goed. je kunt met je handen voelen of je plamuurwerk netjes egaal met de kappen meegaat, als er later een bobbel in de lak zit is ckers niet mooi.
-neem de meeste tijd voor de blanke lak. dit moet je zo opbrengen, dat het net niet druipt. is het bij het opbrengen al mat, dan zal het nooit gaan glanzen.
-neem voor het plamuren schone plamuurmessen. als ze vies zijn trek je snel strepen in je werk, en krijg je het nooit mooi egaal
- de m3 lappies kun je makkelijk uitkloppen door ze ff bijv langs een tafel te slaan.
-schuur ook de in de kappen dieper liggende delen, zoals de bevestigingspunten. doe je dit niet, dan laat de lak sneller los.
-laat na de laatste laklaag je kappen minstens nog 1 week uitharden. doe je dit niet, en je morst per ongeluk benzine, dan zie je het meteen. ook krijg je veel sneller krasjes bij niet uitgeharde lak. (de motip blanke lak verdraagd benzine als het uitgehard is)
-zorg voor een stofvrije ruimte
-leg de kappen neer, en hang ze niet op, dit voorkomt druipers
-ga niet denken dat je sneller af bent door met de fohn je kappen te gaan drogen. hierdoor word de lak eerder dof.
-bij voorkeur met lekker weer 20-25 graden spuiten. dit is ideaal
-na een week, voordat je je kappen monteerd moet je ff met comandant de laatste spuitnevel verwijderen. Je kunt hiermee ook de doffe plekken iets bijwerken.
-nog een keer: neem de tijd.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved