Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'beste uitlaat voor tsx' (ID 33457).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 24-11-2005 2:48.

Beste uitlaat voor een TSX met 50 of 70cc is de snelle-50cc-bovenlangs van Suzuki zelf. Deze was vroeger in een kit met cilinder e.d. leverbaar die af fabriek al goed was voor 10 tot 12 pk.
Hij presteert goed tussen de 4k en 13,5k met een dipje rond de 7,5k.
Het is een bovenlangse schotjesuitlaat (geen expansie dus) en is bijna even stil als een ori-uitlaat.
Voor een set-up met 70cc is er geen betere bij mijn weten, voor een set-up met 50cc is er inmiddels misschien een expansie-uitlaat die beter presteert, maar dat zou ik dan even na moeten vragen.

Een kennis van mij wist er op een TSX -met 70cc- de 135 km/h mee te halen. Je zult dus heftig moeten tunen om tegen de grens van deze uitlaat aan te lopen.

De uitlaat is in Nederland nooit officieel ge?mporteerd (in Duitsland vroeger w?l alhoewel ik niet weet hoe officieel dat was) en is dus moeilijk te vinden omdat er misschien maar 10 of 20 van zijn in Nederland. Suzuki-Japan heeft de uitlaat een tijdje geleden uit productie genomen maar hij is in Japan bij sommige zaken nog op voorraad.
Tweedehands wordt het ook moeilijk omdat 'ie er net zo uitziet als een originele waardoor eigenlijk niemand weet wat hij in handen heeft. Ook omdat veel mensen er nooit van gehoord hebben.

Die kennis heeft afgelopen zomer nog een exemplaar vanuit Japan laten komen voor een kameraad van mij die 230 euri over had.. vandaar dat ik weet dat 'ie uit productie was gegaan, want hij heeft zijn connecties moeten aanspreken.

De beste uitlaat voor een TSX is dus volgens mij een Suzuki-50cc-snel-bovenlangs.


Edit:
Het verschil tussen de Proma-50 en de Gianelli-50 is dat de Proma een iets bredere powerband oplevert. En die heb je wel nodig want buiten de powerband is het echt drie keer nix. Met de Gianelli blijf je dus bijna constant klooien met de twv omdat de powerband te smal is om bij het opschakelen weer goed in de powerband uit te komen. En zo krijg je van die verhalen over TSX-en die 65 of 75 km/h halen maar dan wel in de derde versnelling; in hogere versnellingen wil het dan niet meer. Als je moet kiezen tussen beide neem dan dus de Proma. (Dit verhaal geldt iig voor TSX met 50cc-snel.) Uncle BLAM -die nog niet kan reageren hier- heeft beide uitlaten op z'n 50cc-snel (charmo) gehad. Daarna de proma-80 die van m'n NS1 afkwam en die presteerde al een heel stuk beter met die set-up. Hij heeft nu dus de Suzuki-50cc-snel en die presteert nog weer beter, met name door de brede powerband en het forse koppel die 'ie oplevert. Ook de topsnelheid is weer iets omhoog gegaan.

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 24-11-2005 om 2:58 uur.



Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 26-11-2005 om 3:23 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved