Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Korte en Lange versnellingsbak' (ID 33314).
De reply is geschreven door SpeedY_the_Devil (UserID 6828) op 16-11-2005 11:46.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dakana
normaal gezien staat een 'korte' versnellings bak voor een Close Ratio gearbox
dat houd in dat de versnellings verhoudingen wat dichter op elkaar liggen en je wat vlotter door kan schakelen
een 'lange' bak is in vergelijking daarmee een versnellings bak met grotere stappen kwa overbreningen en kan je dus wat rustiger mee rijden

vaak heb je ook een overdrive dan op je lange bak, dat is dat de laatste versnelling zodanig 'zwaar' is dat je onder een 1.0 verhouding komt en dat houd in dat je uitgaande as meer omwentelingen maakt dan je krukas.
en in de praktijk merk je dat door dat je in de laatste versnelling eigenlijk amper nog snelheid toe neemt maar dat ie mooi op een toerental blijft hangen
ideaal voor een stukje cruizen dus iets minder ideaal om mee te gaan racen

mvg,
stef


jah maar heb je dat op een mbx80?

mijn mbxen en ns1'en die hadden allebij een op t gevoel dezelfde bakken met een overdrive..

(of niet want ik trok met alle 4 de brommers dik door in ze 6)

-edit-
t enigste verschil was dat me mbxen rond de 90 liepen met 9k en mijn ns1's over de 120 met 11k

Dit bericht is gewijzigd door SpeedY_the_devil op 16-11-2005 om 11:48 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved