Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Waarom slijt opgevoerd blok zo snel?' (ID 33140).
De reply is geschreven door jackmasterTZR (UserID 1406) op 8-11-2005 15:46.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
ja, ik vind het op een drijfstang van 90 mm niet zo gek veel

en het geeft me nog steeds niet het idee dat ze juist door die 5 mm minder slijten.. ik zou niet kunnen inzien hoe dat verband met elkaar heeft..


slag heeft ook helemaal niks met de lengte van een drijfstang te maken. De slag ligt aan de kruk as, hoeveel milimeter is de excentrische as, oftwel de krus as, van de centrische as verwijderd...


stel kheb een mt krukas, die heeft bijvoorbeeld een slag van zeg 50 mm en een drijfstang van 90mm, nu sloop ik mn ori drijstang eruit en gooi er eentje op van 900mm. een 10x zo lange, dan is mijn slag nog steeds hetzelfde gebleven.

ik weet niet of de krukas van een 50 en een 80 verschilt met elkaar, maar als dat niet zo is, dan slijt een 80 THEORETISCH harder dan een 50.

verschilt die krukas nu wel van elkaar, dus dat de 80 een grotere slag heeft, dan zou het nog weleens kunnen zijn dat de 50 harder slijt.

Want,

stel jezelf maar eens voor. Waar wordt je vermoeider van. Je zit op je fiets met hele korte trappertjes, dan moet je veel kracht uit oefenen om ze rond te krijgen. Heb je nu een hele lange trapper hoef je veel minder kracht uit te oefenen en ben je ook minder moe.


Dit alles heeft gewoon met hefboom te maken, en niet met pk?s koppel of cc?s



Dit bericht is gewijzigd door jackmasterTZR op 8-11-2005 om 15:58 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved