Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'project : suzukiracer' (ID 32697).
De reply is geschreven door the ghansman (UserID 7039) op 4-11-2005 19:09.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]
Als lucht plaats moet maken kost dat hoe dan ook energie. Een goed gestroomlijnde auto met dezelfde frontaal-oppervlakte als een slechter gestroomlijnde gaat immers ook een -flink- stuk harder. Dus de lucht maakt in principe niet zo graag plaats ook al is er nog zoveel ruimte.
Het gaat er meer om wat er gebeurt als het golfballetje door de lucht draait, vormt zich er dan idd een gaslaagje om (door die kuiltjes) dat er voor zorgt dat het balletje minder weerstand heeft? In dat geval zou je dan toch ??k zo'n gaslaagje in je spruitstuk willen hebben lijkt mij.
Het flowbedrijf in Veendam (waar ze onder andere tweetakt-cilinders tunen) zegt dat wervelende gassen in een spruitstuk minder weerstand hebben dan de gewoon rechtdoorgaande gassen, en dat ze dan dus sneller in de cilinderruimte komen. En hoe sneller hoe meer erin komt dus.
Om ff terug te komen op dat golfballetje. Een golfbal heeft deukjes zodat de lucht die er langsstroomt gaat wervelen. Het gevolg is; de lucht blijft langer aan het balletje plakken (niet echt wat je wil hebben in je carter lijkt mij). Doordat de lucht langer aan de bal blijft plakken is er minder (hevige) turbulentie aan de achterkant van de bal. De lucht wordt als het ware beter langs de bal geleid. Gevolg: er is minder turbulentie achter de bal waardoor de bal minder wordt afgeremd (en dus verder vliegt).
Maar om even terug te komen op het toepassen van deze "techniek" in het carter/cil van je blok. Aangezien de lucht juist langer aan het oppervlak blijft plakken zal de snelheid afnemen (lijkt mij).
Maar een toepassing waar ik me wel wat bij kan voorstellen in een motorblok, zijn de plaatsen waar de gassen "de bocht om" moeten. Aangezien de gassen door de kuiltjes aan het oppervlak blijft plakken, kunnen misschien de spoelpoorten o.i.d. beter worden benut/gevuld.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved