Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'project : suzukiracer' (ID 32697).
De reply is geschreven door Henk-88 (UserID 4824) op 4-11-2005 11:05.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
ik zie het spruitsuk en een golfballetje als 2 verschillende dingen,
aangezien een golfballetje door een ruimte vliegt die zo groot is dat de lucht er weinig voor hoeft te doen om plaatst te maken.
en de gassen die een spruitstuk zijn gebonden een eeen minimum van ruimte. als deze gaan botsen tegen de wand geeft het een heel ander effect.
Als lucht plaats moet maken kost dat hoe dan ook energie. Een goed gestroomlijnde auto met dezelfde frontaal-oppervlakte als een slechter gestroomlijnde gaat immers ook een -flink- stuk harder. Dus de lucht maakt in principe niet zo graag plaats ook al is er nog zoveel ruimte.
Het gaat er meer om wat er gebeurt als het golfballetje door de lucht draait, vormt zich er dan idd een gaslaagje om (door die kuiltjes) dat er voor zorgt dat het balletje minder weerstand heeft? In dat geval zou je dan toch ??k zo'n gaslaagje in je spruitstuk willen hebben lijkt mij.
Het flowbedrijf in Veendam (waar ze onder andere tweetakt-cilinders tunen) zegt dat wervelende gassen in een spruitstuk minder weerstand hebben dan de gewoon rechtdoorgaande gassen, en dat ze dan dus sneller in de cilinderruimte komen. En hoe sneller hoe meer erin komt dus.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved