Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Begin Forum in het onderwerp 'Wheely's maken' (ID 32898).
De reply is geschreven door Trax (UserID 7828) op 28-10-2005 15:54.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kanku-Dai
hier staat uitleg over een wheelie. het werkt hetzelfde met een brommer.
Je kunt een motor op 2 manieren een wheely laten maken; door de koppeling te laten schieten met een verhoogd toerental of door het gas abrupt te openen in een lage versnelling. Het is aan jou om de makkelijkste methode te vinden die aansluit bij jouw motor. Een standaard 150 kg KTM LC4 heeft wat meer provocatie nodig dan een 110 kg Honda CRF450 met open pijp die makkelijk powerwheelies trekt in de derde versnelling.
Echter, de meest toegepaste en makkelijkste manier om een supermoto op het achterwiel te krijgen is om flink te gassen in de eerste of tweede versnelling, afhankelijk van de motor.
Je eigen gewicht speelt een grote rol in het controleren van een wheely. Wanneer je tegen de tank gaat zitten op de manier zoals je normaal bochten aanvalt zorg je ervoor dat je het voorwiel aan de grond houdt. Deze positie is prima voor een vlotte start en acceleratie uit een haarspeldbocht, maar het zorgt ervoor dat een wheely erg moeilijk en oncomfortabel wordt.
De beste positie voor een wheely is achterop het zadel, juist die positie die typerend is voor overstappende supersport rijders die het licht hebben gezien en totaal verkeerd is voor het nemen van bochten. Zorg ervoor dat je armen gebogen blijven en dat je goed bij de remmen en het gas kunt, Vooral het goed kunnen bereiken van je achterrem is een aanrader.
De eerste stap is om gewend te raken aan een opstijgend voorwiel. Zet de motor in de eerste of nog beter tweede versnelling(1 ste reageert vrij heftig) en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Als je zoals veel supermoto?s geen toerenteller hebt, probeer de toeren dan op het punt te houden waar het vermogen net begint toe te nemen. Op dit punt ga je abrupt, maar minimaal, van het gas af om de vork in te veren om vervolgens vlot het gas open te draaien tot minimaal halverwege. Door in het begin abrupt van het gas af te gaan zorg je ervoor dat de voorveren onder spanning worden gezet, waarna bij het gas erop zetten de rebound van de voorvork het opstijgen vergemakkelijkt. Draai het gas ook zeker niet voluit open omdat sommige motoren zo fel zijn dat je eerste stunt gelijk in tranen uitloopt.
Het draait er allemaal om dat je gewend raakt aan een kleine wheely en de reactie van je motor. Wanneer een wheely in 10 minuten te leren was, zou iedereen het doen en zou het hoogstwaarschijnlijk niet illegaal zijn.
Blijf oefenen totdat je weet bij hoeveel toeren en met welke gasstand jouw motor het voorwiel van de grond tilt. Wanneer je een felle motor hebt zoals een HVA 450 is het misschien comfortabeler om wheelies te oefenen in een hogere versnelling.
In het begin voelt een wheely van 10cm hoogte aan alsof je achterover klapt, volgens mijn vriendin dan, en de natuurlijke reactie bij een stijgend voorwiel zal zijn om het gas dicht te draaien.
Oefen erop om het gas niet compleet dicht te draaien en je zal voelen dat je begint het voorwiel te dragen in plaats van een sprongetje te maken. Dit is het meest cruciale leermoment aangezien je hier de controle over je gashendel begint te leren. Probeer het zo soepel mogelijk te doen en je zal merken dat de hoogte van je voorwiel precies geregeld kan worden naar gelang je gasstand. Binnenkort zal je buiten je toeren lopen en dan wordt het tijd om over te schakelen. Dit kan echter nog wat weekjes duren dus neem je tijd.
Jezelf overtuigen dat je de eerste keer een achterlicht kan mollen is tevens de garantie voor een tripje naar de EHBO wanneer je meer vernield hebt dan enkel het achterlicht.
Je wheelies langer maken hangt volkomen af van de hoogte. Hoe hoger het voorwiel, hoe meer balans, en hoe minder vermogen er nodig is om het voorwiel omhoog te houden. Wanneer je minder vermogen nodig hebt kan je langer in iedere versnelling blijven. Wheelies verhogen bereik je door te oefenen. Neem de tijd en verhoog langzaam de hoogte door iets meer gas te geven op het punt waar je normaal afhaakt. Wanneer het stuur je gezichtsveld gaat blokkeren weet je dat je op de goede weg bent. Op dit punt moet je leren om wat meer naar voren te gaan hangen richting het stuur. Dit zorgt ervoor dat je de motor makkelijker kan balanceren en dat je niet het gevoel hebt dat je eraf glijdt. Achterover hangen met rechte armen overdrijft het gevoel van hoogte en zorgt er dus voor dat je niet makkelijk vooruitgang kan boeken.
De koppeling gebruiken is een andere manier om een wheely te beginnen. Beide manieren zijn effectief, echter is de methode met koppeling iets meer gecontroleerd als het gas lomp opendraaien. Het zorgt ervoor dat je preciezer en gelijkmatig opstijgt. Zet de motor weer in de eerste of tweede versnelling en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Accelereer dan fors en een seconde later bedien je de koppeling in-uit. De toeren zullen nu scherp stijgen en het voorwiel zal losspringen. Deze methode is iets enger om mee te beginnen aangezien het voorwiel abrupter omhoog komt, maar het is makkelijker wanneer je een wheely op hoge snelheid wilt maken.
Wanneer je op een goede hoogte bent kan je beginnen te denken aan het wisselen van versnellingen. Dit is hetzelfde als opschakelen zonder koppeling op twee wielen. Duw rustig tegen je schakelpook, ga even abrupt van het gas af en terug naar de uitgangspositie direct na het overschakelen. Zorg ervoor dat je klaar bent om meer of minder gas te geven om de motor weer te balanceren in de nieuwe versnelling. Denk erom dat je de koppeling niet gebruikt, dit zorgt ervoor dat je terug naar de aarde stort.
De eerste paar versnellingen zijn redelijk makkelijk op de meeste supermoto?s, helemaal met de fellere, van competitie gebruik afgeleide, machines. Bij de wat zwaardere of minder vermogensgezinde motoren worden de hogere versnellingen moeilijker omdat er geen vermogen over is om je hoogte te corrigeren. Een wheely door alle versnellingen op een KTM Duke vereist een extreem hoog balansgevoel en gascontrole. De techniek is hetzelfde als bij een andere motor, het heeft echter vele weekendjes oefening nodig.
Op dit punt word de achterrem je vriend, onthoud dit!. Het is aan te raden om tijdens het oefenen af en toe te remmen met de achterrem. Zo vind je uit hoeveel druk je moet geven om de voorkant naar beneden te brengen. Het is belangrijk om te weten waar je rempedaal is en hoe hard je moet drukken wanneer je een beetje te hoog uitkomt met je wheely.
Het ultieme voorbeeld van het belang van je achterrem gebruiken is het spatbord slepen. Het toont aan hoever je de motorfiets achterover kunt laten gaan en hem toch nog terug kunt laten komen door te remmen met de achterrem. Nee, niet meteen titanium op het achterspatbord gaan monteren om vonken te gaan trekken. Voordat je dit punt veilig bereikt hebt moet je nog wat jaren oefenen.
Hieronder een kort stappenplan voor een succesvolle wheely:
Ga achterop het zadel zitten en zet de motor in de juiste versnelling met het juiste aantal toeren.
Plaats je voet juist bij de achterrem.
Ga abrupt maar minimaal van het gas af om de vork te comprimeren en geef dan een stoot gas tot ongeveer halverwege en hou hem
daar.
Tijdens het stijgen rustig het gas afbouwen om de hoogte vast te houden.
Trek het stuur naar je toe om tot een hoger balanspunt te komen.
Schakel een versnelling op voordat je uit het vermogen loopt, balanceer de motor opnieuw.
Een tweetakt machine is een compleet ander beest wanneer het over wheelies gaat. Het grootste verschil zit hem in het gebrek aan koppel om het voorwiel omhoog te lanceren en het gebrek aan motorrem om het wiel een stukje omlaag te brengen. Dit zorgt voor een gek zweverig gevoel en kan een vlinderig gevoel in je maag veroorzaken omdat het voelt alsof een flip onvermijdelijk is. De beste manier om dit te overwinnen is een goede controle van je gashendel en achterrem.
Tweetakters zij het makkelijkst omhoog te krijgen puur op het gas, aangezien ze niet zo makkelijk omhoog te knallen zijn met de koppeling. Accelereer hard vanaf het begin van je powerband om de voorkant omhoog te krijgen. Pas op met de eerste versnelling, zelfs 250?s kunnen hierin extreem rauw zijn.
Als je echter eenmaal doorhebt hoe je een wheelie kunt maken met een tweetakt kan dit meer voldoening geven dan een grote stamper die iedereen los krijgt. De geur van mengsmering, het gejengel in je oren, het verre gejank van sirenes.
Variaties
Wanneer je een normale wheely kan maken, heb je de keus om meerdere variaties aan je repertoire toe te voegen. Een dwarse stuur wheely ziet er super uit en heeft niet meer voeten in de aarde dan simpel je stuur te draaien.
Een staande wheely is de volgende stap om mee te experimenteren. Zet de motor op het achterwiel in bijvoorbeeld de tweede versnelling, schakel dan naar de derde en neem een enduro positie in op de voetsteunen met je benen recht en je lijf lichtjes naar voren gebogen. Op deze manier krijg je een betere hefboom ten opzichte van de motor en kan je dus een hogere en langere wheely maken. Bedenk wel dat het geen slecht idee is om altijd je voet bij de achterrem te houden mocht het onverhoopt misgaan.
Een andere bekende wheely die veel bekijks trekt is het staan op het zadel. De meeste pro?s gebruiken hier de derde of zelfs vierde versnelling voor aangezien je eigen gewicht extreem ver naar achteren zit/staat waardoor de fiets makkelijk omhoog komt. Je moet dus veel voorover hangen en onthouden dat je stuur verder van je af zit dan bij een staande wheely op de voetsteunen.
Voor de ?chte wheely artiesten onder ons kan je je linkerhand van het stuur halen om beide benen over de koplamp te zwaaien. Het maken van een wheely is nu stukken moeilijker omdat je al het gewicht op de voorkant van je motor hebt. Het gevoel is ook niet te vergelijken met een ?normale? wheely omdat je er nu bovenop zit en dus zelf ook hoger komt te zitten.
Een van de meeste leuke versies, welke je ook makkelijker op een circuitje kan gebruiken, is om een wheely uit een bocht te maken. Een supermoto heeft zoveel grip dat het makkelijk de centrifugaalkrachten van de bocht ?n stevige acceleratie tegelijkertijd aankan. Met de motor hangende in de bocht, accelereer je hard en trek je het stuur naar je toe terwijl je in de bocht blijft hangen. Terwijl je wheeliend de bocht uitkomt trek je het stuur de andere kant uit om de motor op te richten. Een supermoto is zo licht dat het mogelijk is om bochten, auto?s en politie blokkades te omzeilen zonder het voorwiel op de grond te zetten.
Als laatste moeten we jullie nog herinneren aan het feit dat bovenstaande gevaarlijk en illegaal is. Oefen niet op openbare wegen, laat staan in de buurt van ander verkeer en voetgangers. Draag beschermende kleding. En onthoudt dat het ongeveer een jaar met regelmatige oefening duurt voordat je slechts de helft kan van wat hier is beschreven. Jezelf haasten zorgt voor een pijnlijke ervaring. Neem de tijd en je zal veel plezier beleven.
is van supermotard nederland die tekst
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved