Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Wanneer C3 of C4 lager' (ID 5296).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 30-8-2002?14:06.

De lagerspeling die met "Normaal" wordt aangegeven, is zodanig gekozen dat bij toepassing van de normaal aanbevolen passingen en onder normale bedrijfsomstandigheden een doelmatige speling in het lager overblijft. Als de bedrijfsomstandigheden en de montage afwijken van normaal, bijvoorbeeld wanneer vaste passingen worden toegepast voor binnen- en buitenring of als er sprake is van uitzonderlijke temperaturen, is het nodig lagers toe te passen met een grotere of kleinere speling dan "Normaal". In dergelijke gevallen is het aan te bevelen dat de speling na montage wordt gecontroleerd.

Lagers met een andere speling dan "Normaal" worden aangeduid met de aanvullende aanduidingen C1 tot C5, zie "Aanvullende aanduidingen".


C1 Lagerspeling kleiner dan C2
C2 Lagerspeling kleiner dan "Normaal"
C3 Lagerspeling groter dan "Normaal"
C4 Lagerspeling groter dan C3
C5 Lagerspeling groter dan C4. Een letter (H, M, L of P) na de spelingsklasse wordt gebruikt om aan te geven dat het spelingsgebied is verminderd of verplaatst, zie onder CN


Het toerental waarbij wentellagers kunnen functioneren is begrensd. In het algemeen is het de toelaatbare bedrijfstemperatuur die, met inachtneming van de toegepaste smeerstof en het materiaal van de onderdelen van het lager, de grens bepaalt. Het toerental waarbij deze bedrijfstemperatuur wordt bereikt, hangt af van de wrijvingswarmte die in het lager wordt ontwikkeld (met inbegrip van buitenaf toegevoerde warmte) en de hoeveelheid warmte die door het lager kan worden afgevoerd. Het lagertype, de afmetingen, de inwendige geometrie van het lager, de belasting, de smering en de koeling alsmede het ontwerp van de kooi, de loopnauwkeurigheid en de speling van het lager spelen alle een belangrijke rol in het bepalen van het toelaatbare toerental.





heeft dus niet met het toerental te maken maar met de inbouw manier en omstandigheden



ik heb in de miniracer nu wel c4 in zitten de orginele (skf lagers gingen snel kapot 2/3 maanden)

[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 14:09]

[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 14:18]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved