Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'project : suzukiracer' (ID 32697).
De reply is geschreven door Leike (UserID 1919) op 20-10-2005 21:19.

Ik wil toch even reageren op het uitdraaien van een cilinder.

Vaak is het probleem van uitdraaien van een cilinder dat men niet een stabiele opspanning heeft voor het uitdraaien van een cilinder. Omdat de cilinderhemd niet geheel rond is, kan deze moeilijk worden opgepannen in een 3-klauw.

Verder als men de cilinder uitdraait tot een grotere boring hou je maar een dunne wand over. Het gevolg daarvan is dat je na het uitdraaien wanneer je de cilnder uitspant dat onderaan de diameter groter word. Omdat je de kracht wegneemt die je voor het spannen nodig had.

Ik draai zelf vaak ook cilinders uit, maar ik doe het vaak op een andere manier. Ik heb voor verschillende cilinders opspanmallen gemaakt. Voor centrering gebruik ik het cilinderhemd. Maar zorg dat je evengoed wat speling hebt voor het "klokken" van de cilinder.



Als je de cilinder hebt ingepannen, puppitaster erop, klokken op een 0,01mm en draaien maar.

Meten met een driepuntsbinnenschroefmaat en dan weet ik zeker dat je cilinder goed is uitgedraait.

Ik heb weleens vaker een cilinder op een 3d-meetmachine gelegd om te kijken wat de onrondheden waren, Maar met een beetje machine haal je onrondheden binnen een 0,01mm.

Als je daarna je cilinder netjes hoont kan het na mijn inzien niet fout gaan. Ik weet zeker dat er fabriekscilinders zijn die slechter aan de maat zijn dan als ik ze uitdraai. Verder heb ik nog nooit problemen gehad met mijn uitgedraaide cilinders. Zou ook niet weten waarom.

Verder zou ik wel eens weleens willen weten wat jullie voor essentiele verschillen zien tussen qua verspaning tussen draaien en kotteren en wat de voordelen qua maatvoering en nauwkeurigheden.



Dit bericht is gewijzigd door Leike op 20-10-2005 om 21:22 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved