Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Schakelen met vario' (ID 32183).
De reply is geschreven door JCG (UserID 4039) op 25-9-2005 3:04.

Imo heeft het geen nut. Een vario zorgt ervoor dat je motor rond het ideale toerental blijft. En dat wil je beter maken door een versnellings bak ervoor . Dan zou je beter grotere poulie kunnen maken.

Alhoewel, als je zorgt dat de vario alleen maar "werkt" in de eerste versnelling. Dus dat ej eerste versnelling "langer" word, plus dat je op het ideale toerental blijft. Als je dan op het eind de eerste versnelling zit word het gewoon een schakel brommer. Dus scooterachtig bij het stoplicht weg en daarna schakelen.
Maar dan zou je idioot zware rolletje moet gebruiken, vanwege de "langzaam" draaiende uitgaande as.

Of misschien een vario voor je versnelling bak. Dat een soort van veel grotere powerband te voorschijn tovert (door vario werking), en zou je dus een versnellingbak kunnen gebruiken waarvan de versnelling veel meer uit echt elkaar kunnen liggen. Maarja probeer eens een brommer te vinden die een losse versnelling bak heeft.

Bij Harley zou het kunnen door de band die als primaire overbrenging wordt gebruikt. Dus dan voorste poulie wordt dan het voorste deel van vario en de koppeling/achterste poulie word de variopoulie + koppeling. Maar harley zijn nogal duur, en motorblolk is nou niet echt sportief te noemen.En een scooter variotje zou dit niet houden.
Dan zou je een Buell blok kunnen pakken en zelf "even" een vario kunnen maken, maar nu ga ik te erg offtopic .

Tot zover mijn gedachtengangen op barcardi cola, dus hang me niet op aan deze uitspraken. Het kan een geniale ingeving zijn en/of slap geouwehoer.

Dit bericht is gewijzigd door JCG op 25-9-2005 om 3:06 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved