Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'weerstand' (ID 5167).
De reply is geschreven door Nick (UserID 1) op 20-8-2002?22:44.
Quote:
Originally posted by: Rene?
ahja, alwin dat is duidelijk, bedankt
alleen nick, ik snap dat van jou niet helemaal,
jij zegt dat de gele eerst naar dat
ding gaat en DAARNA naar de lichten, maar
er zit toch maar 1 gele draad aan dat ding?
en als ik geen accu gebruik moet ik die rode draad
dus gewoon los laten hangen??
en waar zit die zwarte draad eigenlijk op?
op de knipperlichten en de claxon ofzo?
Geel doet het volgende:
blok ---geel---- gel.richter ----geel----- verlichting
Rood is dus een draad waar 6V gelijkspanning op staat. Dat is de draad die van je gelijkrichter (en accu) afkomt VOORdat hij het contactslot is gepasseerd. DaarNA wordt ie zwart.
Dus zwart is een draad met 6V gelijk die contactslot geschakeld is.
Daar zit inderdaad je knipperlicht en claxon op.
Dat omdat die zwarte draad stabiele 6V levert (dus ook felle knipperlichten als je voor het stoplicht staat te wachten; en niet een toeter die het niet doet als je volgas rijdt vanwege een te hoge spanning, etc).