Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Grote motor topic' (ID 10042).
De reply is geschreven door Pertijn (UserID 123) op 20-9-2005 0:20.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Maar nu verglijk je 2 type motoren/brommers, die beide een heel andere balhoofdshoek en trail hebben.
Een groot wiel wil rechtdoor vanwege de centrifugaal kracht. Dit is gewoon simpele natuurkunde.
Verder zit je met een verschil van slip, omdat je door een andere velg in hetzelfde voertuig je je balhoofdshoek en trail veranderd (je balhoofdshoek wordt haakser tenopzichte van je wegdek.. en je trail korter) zal hij erg veel minder stabiel rechtuit rijden!
(je trail heeft temaken met de slip van je band, wanneer je stuurt... een band slipt altijd bij het sturen, hoe meer deze wil slippen; hoe meer weerstand, dus rechtuit-stabiliteit)
Zie hier voor wat meer info:
http://en.wikipedia....le#Chassis_stability
Wil je er echt wat vanaf weten dan zou ik het boekje tuning chassis van robinson aanschaffen.
edit: Bij dragsters nemen ze geen grote wielen, omdat dat massatraagheid is.. je moet het allemaal op gang brengen. Dan kun je beter je balhoofdshoek aanpassen, dat kost je geen energie.
Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 16-9-2005 om 13:26 uur.
Volgens mij wil het stuur van een fiets of motor rechtuit blijven staan door het volgende: Stel je hebt een balhoofdshoek van 90 graden.. En een offset van 5cm. Dan kan je je voorstellen dat de band een cirkel beschrijft als je gaat sturen [met een straal van 5 cm dus].
Ga je die cirkel onder een hoek zetten, dus een balhoofdshoek toepassen dan schrijf je nog steeds een cirkel op het wegdek (eigenlijk een ovaal maar dat terzeide). Echter door die balhoofdhoek ligt die cirkel niet gelijk aan het wegdek maar onder die hoek die onstaat door de balhoofdshoek [loodrecht op de balhoofdshoek wou ik zeggen maar dat is afhankelijk van welke kant je het bekijkt..]. Stuur je dan anders dan rechtuit dan komt dus eigenlijk heel de motor van voor iets omhoog. En het gewicht van de motor gaat daar natuurlijk tegenin werken. Die zal opzoek gaan naar het 'laagste' punt Oftewel rechtuit.
Hoe groter de hoek en de offset (weet het juiste woord voor offset even niet meer) hoe groter de naloop uiteindelijk is. En deze heeft een armwerking op die rechtuitstabiliteit.. toch?
Het slipverhaal ken ik wel van bij auto's. Hierbij maakt het contactoppervlak van de band een hoek ten opzichte van de richting van het wiel. De sliphoek.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved