Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Verneveld water als turbo?' (ID 30781).
De reply is geschreven door Lawrence (UserID 2260) op 17-7-2005 13:20.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dt50rcrosser
en dan nog zodra jij water in je cil brengt is de kans groot dat je de boel alsnog verknalt want water dat geeft niks mee als het onder druk komt en benzine en olie wel.. dus zal je koppaking of je kop zo`n opdonder krijgen dat je miss een weekje twee weekjes kan rijden ofzo
onzin , gassen zijn comprimeerbaar, vloeistoffen niet. je vernevelt t water in de inlaat in kleine hoeveelheden, dan is het al als een gas te beschouwen, en gaande weg naar de verbrandingskamer/compressieslag verdampt t helemaal.
Jij wilde zeker bij iedere slag je hele cilinder met water vullen
waterinjectie kan op verschillende manieren effect hebben:
vernevelt water wil verdampen, hiervoor is veel energie nodig, dit wordt aan de inlaatlucht onttrokken, waardoor de inlaatlucht afkoelt.
De mate waarin dit werkt is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid, hoe droger de lucht, hoe meer en hoe sneller het wil verdampen, dus hoe meer warmte er aan de lucht onttrokken wordt. Luchtbehandlingskasten in gebouwen werken voor een deel ook op deze manier.
En zoals iedereen weet, koude lucht heeft een hogere dichtheid, dus meer zuurstof.
Het heeft ook effect als je te maken hebt met een erg hoge verbrandingstemperatuur. De energie van de brandstof zorgt voor een sterke temperatuurstijging in de verbrandingskamer, waardoor er druk opgebouwd wordt (natuurlijk ook door de verbrandingsrestgassen). Nuttige arbeid wordt geleverd door de druk boven de zuiger, de warmte is eigenlijk verloren energie.
Door water in te spuiten wordt een deel van de energie die anders in warmte verloren gaat opgenomen door het water te verdampen, waardoor de druk wel toeneemt, maar de temperatuur lager blijft liggen. De motor loopt hierdoor efficienter.
Gasturbines zuigen altijd een grote overmaat lucht aan, een gedeelte wordt gebruikt voor de verbranding, en een groot deel wordt na de verbranding in de verbrandingskmer ingeblazen, waardoor de energie van de brandstof over een grotere massa lucht wordt verdeelt, dus meer massflow, waar de turbine zijn energie aan onttrekt, en een lagere temperatuur.
Door water te injecteren na het vlamfront in de verbrandingskamer van een gasturbine krijg je eenzelfde effect.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved