Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Verneveld water als turbo?' (ID 30781).
De reply is geschreven door -Tom- (UserID 2766) op 15-7-2005 19:59.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
water injectie op een 2takt motor word al jaren toegepast in de racerij. het heeft alleen een hele andere bedoeling dan dat hier word gedacht, het voegt geen kracht toe aan de ontbranding (zoals nos of iets dergelijks) en het heeft helemaal niets te maken met turbo. ik snap zowiezo niet wat water met turbo (stuwdrukvulling) te maken heeft maargoed.

er zijn 2 takt motoren waar water injectie toegepast word, er word dan water ingespoten in de voorbocht van de uitlaat (meestal zon 5cm van de flens af). water koelt heel goed, en dus zal de temperatuur van de uitlaat een heel stuk lager worden. en zoals sommige wellicht weten word het werkgebied van de uitlaat anders. met andere woorden je powerband veranderd een beetje. de uitlaat word koeler dus laagtoeriger. dit kan resulteren in een motor die zo'n 1000 toeren eerder oppakt.

maar voor wat hoort wat, dus de pijp zal minder lang doorgaan. daarom word de water injectie dan bij een bepaald toerental afgesloten zodat ie toch langer doorgaat in toeren. dit kan afhankelijk geschakeld, maar meestal word de powervalve gebruikt. (powervalve dicht : injectie aan, powervalve open : injectie uit).


even wat grafieken, foto's en getallen:

dyno uitdraai rg500 met water injectie continue open:
afbeelding

je ziet dat het topvermogen sterk is afgenomen, maar de motor begin wel eerder. (bovenste groene lijn is injectie aan, bovenste rode lijn is injectie uit).
let ook op het koppel, dat is nl. wel toegenomen (donkere lijn is aan, paarse lijn is uit).

dyno uitdraai rg500 met water injectie uitgeschakeld bij hogere toeren:
afbeelding

de bovenste 2 lijnen stellen koppel voor, de onderste 2 pk's.
je ziet meteen dat het koppel over zon beetje de gehele powerband is toegenomen. het topvermogen is vrijwel niet toegenomen maar het is duidelijk te zien dat de powerband veel vroeger begint.

gegevens water injectie van deze rg500:

waterpomp: 5psi druk
injectie: mikuni sproeier #70

injectie is hier niet geregeld door de powervalve maar door de programmeerbare cdi.

foto's van dergelijke systemen:

injectors:
afbeelding

injectors gemonteerd:
afbeelding

water injectie op nsr500 (motogp):
afbeelding

He dat is net zoiets als Lawrence had, alleen die deed 't met diesel



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved