Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Twiel verhouding' (ID 30607).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 6-7-2005 21:51.

Een tandwielverhouding is bij elke brommer anders. Dit komt door de cilinder, carburateur, uitlaat, luchtfilter (kortom je afstelling) en je banden (omtrek, soort rubber, de druk en het type)

Wij kunnen niet zomaar zeggen wat voor tandwiel je erop moet doen, we kunnen je hooguit een uitgangspunt geven.
Misschien is het beter om uit te leggen hoe je de goede tandwielverhouding kunt bepalen.
Ten eerste: probeer niet een kleiner voortandwiel te nemen dan 14. Dit om te voorkomen dat er exteem grote krachten op je ketting komen en om een hoog slijtage te voorkomen aan je achtertandwiel.
Ten tweede: bepaal wat je met je brommer wilt gaan doen. Ga je puur voor de snelheid? Neem dan een tandwielverhouding zodat je bij volgas op topsnelheid net aan het einde van je powerband zit. Wil je ermee gaan crossen dan zul je na moeten gaan of hij bijvoorbeeld over hard zand gaat en bospaadjes (redelijk zware verhouding) of wil je ermee door de brubbel baggeren en door los zand (lichte verhouding). Hierbij speelt natuurlijk ook topsnelheid een rol.
Wanneer je echt voor het zuinige rijden gaat kun je een zodoende zware verhouding uitkiezen dat je in de hoogste versnelling niet helemaal op toeren kan komen. Maar dit rijdt niet zo fijn aangezien dan de stappen tussen de versnellingen vrij groot zijn.

Hoe groter het voortandwiel, hoe zwaarder de verhouding en dus minder trekkracht.

Hoe groter het achtertandwiel, hoe lichter de verhouding en dus meer trekkracht, makkelijker schakelen, lagere topsnelheid.

Vrij simpel dus

Het is gewoon een kwestie van ervaring en uitproberen.

Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 6-7-2005 om 21:54 uur.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved