Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Maximum snelheid brommers' (ID 4814).
De reply is geschreven door Blorn (UserID 566) op 22-7-2002?23:57.

Bj?rn Entius
Middellaan 90
3904 LK Veenendaal


Centraal Justitieel Incasso Bureau
Postbus 1794
8901 CB Leeuwarden


Veenendaal, 5 februari 2002

Geachte meneer, mevrouw,

Op 5 februari 2002 werd ik aangehouden door een motoragent en werd er aangekondigd dat mijn bromfiets gecontroleerd moest worden, op dezelfde dag heb ik een aankondiging van beschikking ontvangen naar aanleiding van deze controle, voor het rijden op een bromfiets welke de maximum constructie snelheid kan overschrijden. Het nummer van deze aankondiging is: 05020210125766.

Ik wil hier tegen in beroep gaan om de volgende redenen:
Een brommer mag volgens de wet 4kw aan vermogen hebben en een maximum constructiesnelheid van 45km per uur. Mijn brommer is alleen getest op het aantal kilowatts dit was volgens de agent 1,4 kilowatt, (dit valt binnen de wettelijke norm), en werd er geen meting van de maximumsnelheid uitgevoerd.

Na de meting werd er een tabel bijgepakt waarin stond welke maximumsnelheid er bereikt kon worden met het gemeten vermogen van mijn brommer. Het is echter onmogelijk het aantal kilowatt`s om te rekenen in maximumsnelheid zonder daarbij rekening te houden met een groot aantal variabelen. Deze zijn onder andere het gewicht van de bromfiets, de luchtweerstand en de weerstand op de weg, boring, slag, toerental en eindoverbrenging, er werd dus in weze gegokt hoe hard mijn brommer kon.

Volgens deze omrekentabel kan een brommer met een vermogen van 2 kilowatt en een gewicht van 60 kilo dus dezelfde maximumsnelheid bereiken als een brommer met 2 kilowatt en een gewicht van 120 kilo.

Mijn brommer is van het type Honda MT welke origineel circa 92 kilo weegt, heden weegt deze na enkele aanpassingen circa 110 kilo omdat deze andere velgen, voorvork en achterbrug heeft. Mijn bromfiets meer heeft vermogen dan hij origineel heeft maar dat valt nog steeds binnen de wettelijke perken van 4 kilowatt, tevens zorgt mijn eindoverbrenging er voor dat de snelheid van 45 km/h niet overschreden wordt. Door het hogere gewicht van mijn bromfiets klopt de omrekentabel niet met de werkelijke maximumsnelheid.

Ik ben het dus niet eens met deze bekeuring omdat:
? Het geteste vermogen nog steeds binnen de wettelijke norm valt
? De maximum constructiesnelheid NIET is getest
? Wegens de eindoverbrenging de maximumconstructiesnelhied van 45 km/h niet wordt overschreden
? De gebruikte omrekeningstabel niet klopt

Vervolgens ben ik naar huis gereden met mijn brommer, en werd eenmaal thuis weer aangehouden. Ik was al op eigen terrein en bezig mijn brommer in de garage te zetten. Ik moest weer de motoragent volgen en aangekomen bij de rollenbank kreeg ik wederom een bekeuring voor te veel vermogen. Het nummer van deze aankondiging is: 05020210357329.

Ik ben het ook niet eens met deze bekeuring omdat:
? Het geteste vermogen niet klopt (wat ik u zojuist heb uitgelegd)
? De meting precies hetzelfde was als 23 minuten daarvoor
? Ik niet rijdende ben staande gehouden op de openbare weg (maar lopende op eigen terrein)
? Ik geen lopende motor had

Ik hoop dat u al deze bezwaren in overweging zult nemen en beide bekeuringen zult herzien.

Met vriendelijke groet,




Bj?rn Entius


Bijlagen:
? Kopie?n van de aankondiging van beschikkingen
? Kopieen van de beschikkingen



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved