Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Vage uitlaat Ciao' (ID 29818).
De reply is geschreven door Kietel Tuning (UserID 6182) op 4-6-2005 14:29.

ik dacht dat het misschien iets van een atac systeem is.

heb hier ergens op het forum dit gelezen.

Quote:
Originally posted by Jo?l
Een resonantiekamer is niet gewoon zoiets als een langere bocht, het principe berust op het feit dat de luchtkolom in de kamer bij een bepaald toerental gaat meetrillen (resoneren) en op deze manier voor extra onderdrukgolven zorgt in de uitlaatbocht, waardoor de uitlaat efficienter werkt bij lage toerentallen.

Bij hoge toeren vormt zo'n kamer alleen maar een restrictie, dus dient deze te worden afgesloten...

Zo ben ik heel lang geleden tot de conclusie gekomen dat het volledig verwijderen van het resonantiepijpje op mijn standaard Runner bochtje vooral voor meer top zorgde, maar dat het laten staan van ongeveer 3 cm van het pijpje een veel fellere gasreactie en optrekken vanuit stilstand gaf... bij een minimaal verlies van topsnelheid.


maar ff iets verder lees ik dit nu weet ik niet wat waar is en of dit misschien iets van een atac systeem op die pijp van mij is?? en of dit op een automaat werkt.

Quote:
Nou dat is ook weer niet helemaal waar (voor ATAC). Dat verhaal van resoneren van de lucht is zwaar gebakken lucht (hoe toepasserlijk ). Lucht heeft helemaal geen eigenverkwentie/ stijfheid (check bair maar es). Vergroten van het volume zorgt er voor dat de temperatuur in de uitlaat lager wordt, en de uitlaat dus fictief gezien langer wordt. Verder worden er diverse sub pulsen gegenereert welke het werking van de pijp verbreden. Echt "state-of-the-art" is het niet, en volgens mij is de echte werking nooit helemaal beschreven. Het is een combinatie van factoren denk ik (twee uitlaten, ATAC als extra box uitlaat als ware?). Maar goed dat resoneren van lucht is een beetje kort door de bocht.

Om op het terug te komen op de oorspronkelijke vraag van de topic starter. Een power-valve maken op een (honda) brommer cilinder is echt onmogelijk. De foto's van rudie laten wel zien waarom. Maar ik wacht eigenlijk nog steeds op de freak die als eerste een KX65 cilinder (met KIPS) op zijn brommer blok weet je bakken .


Dit bericht is ge-edit door Kietel Tuning op 4-6-2005 15:03


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved