Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'Eurobegrenzer, verkoop praat??' (ID 26340).
De reply is geschreven door POM (UserID 1426) op 2-6-2005 15:40.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

Alle elektronische begrenzers werken op hetzelfde principe. Ik zie ook niet waarom een bipolaire condensator beter is dan een normale elco.

Een begrenzer (electrolytische condensator) moet je feitelijk zien als een frequentie afhankelijke weerstand. Dit houdt dus in dat bij een toename van de frequentie de weerstand afneemt.

Je signaalspoel wekt een spanning op met een frequentie die gelijk is aan je toerental. Als deze frequentie dus hoger wordt, brommer maakt meer toeren, dan wordt de weerstand van de condensator in de begrenzer lager.

Omdat de begrenzer parallel over de signaalspoel zit belast hij deze steeds meer bij een hoger toerental. De uiteindelijke spanning die naar de cdi gaat wordt dus steeds lager bij een hoger toerental. Uiteindelijk zal de spanning zo laag zijn dat de cdi unit niet meer kan detecteren wanneer deze moet ontsteken en zal dan ook niks meer doen.

Het enige component van je ontsteking die in mijn ogen belast wordt is dan ook je signaalspoel. Omdat deze als het ware kortgesloten wordt bij hoge toerentallen zal hierin veel warmte worden ontwikkeld waardoor deze zou kunnen doorbranden (zeer zeldzaam). De cdi unit kan in mijn ogen niet kapot gaan van een begrenzer.


maar de elco slaat de spanning op hij maakt geen kortsluiting en de opgeslagen spanning gaat dus weer naar de cdi en die is slecht voor em


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved