Brommerforum.nl - Print: Reply

Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Grote auto topic deel 2' (ID 23238).
De reply is geschreven door mulder (UserID 5735) op 19-5-2005 21:58.
'Op een zonnige zaterdag liep de parkeerplaats langzaam vol met Volvo 480's. Een chip-specialist was uitgenodigd voor een presentatie. Tevens was het mogelijk om bij deze persoon een aangepaste chip aan te schaffen. In de presentatie werden de potenti?le voordelen van een gemodificeerde chip aan de orde gesteld:
meer vermogen, maar nog belangrijker: meer koppel (zie tabel)
het uitlaatsysteem wordt thermisch minder belast, waardoor deze een langere levensduur krijgt
naast vermogenstoename, brandstofverbruiksverbetering bij gelijke motorbelasting
tijdens filerijden rijdt de auto minder schokkerig
minder CO-emissie.
De aangeboden, gemodificeerde turbo-chip voor de Volvo 480 turbo verandert de ontstekingstijd en staat een hogere turbo-druk toe. Voor een optimale benutting moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden:
voor het beste resultaat is RON 98 benzine noodzakelijk. RON 95 kan ook, maar leidt tot een vermogensverlies van enkele PK's
het ontstekingssysteem dient in een goede conditie te zijn (verdeelkap, onstoorkap, bougiekabels en rotor)
een goede bevestiging van drukslangen en ook de turbo regelklep dient goed te functioneren
het type bougie is zeer belangrijk. Goede resultaten worden behaald met Bosh W(R)6DC en Champion (R)N7YC. Bougies moeten worden vervangen na 15.000, maximaal 20.000 km.
Wat blijft behouden:
de beveiliging van de motor tegen pingel en overdruk
de turbo overdruk beveiliging
de continuregeling om de voorgeprogrammeerde turbodruk af te regelen
de gehele hardware van de motor alsook de motorbesturing.
De aangepaste chip kan altijd, op een eenvoudige wijze, weer worden omgeruild tegen het oude exemplaar. Bij sommige aanwezigen bestond angst om hun auto bloot te stellen aan (veel) meer PK's. De chip-specialist antwoordde hierop dat het Volvo 480-serie motorbesturingssysteem zeer geavanceerd en zeer betrouwbaar is en dit daarom best kan hebben. Verder waren niet alle aanwezigen direct overtuigd van een verhoogd prestatieniveau na omruiling van de chip. Achteraf bleek dat er wel degelijk aanwijsbare verbeteringen waren, alhoewel deze varieerden per type 480. Meer moderne turbotype's hadden nog een aantal andere aanpassingen nodig om het beoogde resultaat te bereiken.'
Onderstaande tabel geeft het resultaat van een gemodificeerde chip aan. Tevens is er een vergelijk gemaakt met turbo's van andere typen auto's:
Auto pk/l Nm/l pk/kg 0-100 km/h
Volvo 480 turbo, standard 1.7 l, 8 v 70 102 0.12 9.0
Volvo 480 turbo, chiptuned 87 136.6 0.15 7.5
Alfa Romeo 75 T, 1.8 l, 8 v 87 127 0.13 8.1
Fiat Uno turbo, 1.3 l,8 v 81 113 0.13 8.2
Ford Escort RS, 1.6 l, 8 v 82.5 113 0.14 8.7
Ford Sierra Cosworth, 2.0 l,16v 102 138 0.17 6.5
Lancia Delta HF 1.6 l, 8 v 87.5 119.5 0.13 8.7
Nissan 200 SX 1.8 l, 16 v 93 124 0.14 7.5
Porsche 911 turbo, 3.3 l, 12 v 91 130 0.23 5.5
Renault 5 GT turbo, 1.4 l, 8 v 86 118 0.14 8.0
Renault 21 turbo, 2.0 l, 8 v 87.5 135 0.15 7.4
Renault 25 turbo, 2.5 l, 12 v 73 112 0.13 7.7
Renault Alpine, 2.5 l, 12 v 80 114 0.16 7.0
Saab 900 turbo, 2.0 l, 8 v 77.5 122.5 0.13 8.6
Saab 9-3 cabrio, 2.0 l, 16 v 77 120 0.11 8.5
Saab 9-3 cabrio, 2.0 l, 16 v chiptuned 93 140 0.14 7.3
Volkswagen Corrado G60, 1.8 l, 8 v 89 125 0.14 8.3
www.volvo480register.nl
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved