Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Buitenboordmotor Tuning' (ID 25561).
De reply is geschreven door RJ Tuning (UserID 4029) op 27-4-2005 14:06.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

ik kan ook wel gaan opscheppe over mijn boten, maar dat heeft geen nut....

ONTOPIC:

het belangerijkste is wat voorn boot je hebt, anders kan je wel gaan tunen maar zal je boot misschien niet eens harder willen (mss dat ik er over heen hebt gelezen wat voorn boot je hebt..)

maar goed, als je nog geen motor hebt en je bent op zoek naar een bbm, dan moet je wel de motor zoeke die bij de boot past, dus als je een boot hebt waar een kort-staart goed voor is moet je natuurlijk geen langstaart gaan kope...dat werkt alleen maar veeeel meer weerstand op...

ook zou ik niet voor zo'n planeervleugel oid kiezen (volgens mij werd dat hier eerder al ergens over gesproken) lijkt mij ook alleen maar meer weerstand op te leveren....

VOORBEELD, steek je vingers maar eens in het water (tijdens het varen..duh) en daarna je hele hand....

nog iets...veel verstand van tunen heb ik neit, maar lijkt me verstandig dat je hem niet hoog toerig gaat maken, als je dat wel zou doen, heb je strax mss het probleem dattie niet eens genoeg vermogen heeft om in planee te komen (kga der vanuit dat je bootje kan planeren..)

mijn eerste idee was dus comp. verhogen... kijken waarin dat resulteerd en daarna pas cil tuning toepasse...

kdenk ook dat je je schroef niet hoeft aan te passe..dat zou ik natuurlijk pas als laatste doen...

voor sommige mense zal ik wel weer onzin hebbe uitgekraamt...maar dat kan wel kloppe !

iig, zorg eens voor paar meer gegevens van bijv wat voorn bootje...

zoals ik al zei, kweenie wat voorn boot je hebt of wilt nemen, maar als je dan toch de keuze hebt, moet je kieze tusse scherp sturend of snelplanerende boot...

nadeel van een scherpsturende boot is dat hij veel V heeft (meer weerstand) maar ook langzamer in planee komt...

voordeel vlakke bodem, lage planeer snelheid, minder vermoge nodig voor in planee te komen...





met een kortstaart heb je meer kans dat hij niet gaat planeren.
dan krijg je dit ....


je kan beter een langstaart nemen.
je moet proberen zo weinig mogelijk je boot in het water te houden dan heb je het minste weerstand.






Dit bericht is ge-edit door RJ Tuning op 27-4-2005 14:10

Dit bericht is ge-edit door RJ Tuning op 27-4-2005 14:11


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved