Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Nsr lichter maken' (ID 4477).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 2-7-2002?20:55.

Quote:
Originally posted by: Hans F.?

Ek = 1/2 * m * v * v dus minder massa => minder kinetische energie dus je staat sneller stil

F = m * a dus minder massa => minder kracht nodig voor dezelfde versnelling of met dezelfde voorwaarts gerichte kracht accelereer je harder.

Maar wil je die massa vermindering merken, moet er best veel af (in beide formules zit de neemt de kracht en energie rechtlijnig toe met de massa). Dus moet je gaan werken met bv andere (lichtere) voorvork, allu frame, andere (lichtere, dunnere) kappen, lichtere velgen of gewoon het achterste gedeelte (onder het duo zitje) eraf zagen (doen ze ook bij mito's vaak). Blok is niet veel lichter te maken.

[This message is edited by Hans F. on 29-6-2002 14:17]
Quote:
Originally posted by: Laurens TS50X

Jongens, minder gewicht maakt geen drol uit! Het gaat om de luchtweerstand, dat is de grootste weerstand! Stel mijn tsx gaat 90 met 120kilo, dan gaat ie ook 90 (misschien 91) met 80 kilo, en dat betekend alles eraf mollen echt alles, behalve cilinder blok+frame. En als jullie me niet geloven ga ik wel een superlangeformule maken om te laten zien dat je niet (echt) door gewicht afgeremd wordt.

Oh ja, en minder gewicht betekend wel sneller remmen, maar voordat je daar iets van gaat merken, moet je er voor 30kilo aan onderdelen af strippen!


Rolweerstand = m*g*Rw(coef)
luchtweerstand = 0.5 * cw * A * p * v^2
dit zijn de formules om de rijweerstand uit te rekenen

massa heeft op topsnelheid dus bijna geen invloed


[This message is edited by Rudy on 2-7-2002 21:46]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved