Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp '110 Malossi' (ID 27201).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 22-3-2005 21:39.
Naar mijn mening vergt een origineel luchtfilter minder onderhoud. Waarom? Omdat deze zijn lucht op een andere plaats aanzuigt. Op een plaats waar er niet zoveel stof wordt aangezogen dan op de plaats waar een powerfilter zit. Naar mijn ervaring ging een powerfilter sneller dicht zitten dan mijn originele luchtfilter.
Het powerfilter wat ik gebruikte was een Twin-Air. Welke was gedrenkt in Plutoline (als ik me niet vergis) luchtfilterolie.
Als origineel luchtfilter gebruikte ik gewoon een zelf uitgeknipte schuimrubbberen mat die ook was gedrenkt in luchtfilterolie.
Mijn advies: Gebruik NOOIT een powerfilter dat filtert via ijzer gaas. Deze houden namelijk geen luchtfilterolie vast en zuigt dus binnen de kortste keren water/stof/zand mee naar binnen.
Gebruik dus de wat betere merken zoals Twin-Air en K&N, deze zijn misschien duur in aanschaf maar je spaart er wel veel geld aan uit aan slijtage aan je cilinder/zuiger/blok.
Voordeel van powerfilter:
- meer lucht, meer vermogen op top
- ruig geluidje
- makkelijker onderhoud
Nadeel:
- over het algemeen moeilijker af te stellen
- kleinere powerband
- te veel geluid misschien
Voordeel van origineel luchtfilter:
- Minder geluid
- Zwaarder geluid (misschien ook mooier)
- Makkelijk af te stellen
- Meer kracht onderin
- Meestal bredere powerband
Nadeel:
- Onderhoud wat moeilijker
- Bij grote cilinderinhoud te weinig lucht
Qua betreft het gebruik:
Gewoon rustiger aan doen met je rechterhand. Scheelt meteen ook in slijtage.
Hard rijden en zuinig rijden gaan zomaar niet samen.
Zoals de natuurwetten vertellen:
- Versnellen kost energie
- Bij constant rijden ondervindt je wrijvingen waaronder rolwrijving die redelijk contstant blijft en luchtwrijving die stijgt met een factor 4 wanneer de snelheid eens zo groot word.
In theorie zou je dus met een 50cc (die een snelheid van 50km/h haalt) even zuinig rijden als een 110cc bij dezelfde snelheid. Maar niets is minder waar want een grotere cilinderinhoud brengt meer wrijving en verbrandingsverliezen mee.
Conclusie: Wie hard wil rijden moet veel betalen.
Nou ist verhaaltje al lang genoeg.
edit: Vertanding moet je altijd als laatste aanpassen. Zorg er zo voor dat hij altijd elke versnelling lekker oppakt. Dan hoef je hem nooit over z'n toeren te jagen om hem in z'n volgende versnelling te krijgen. Verder is het beter dat hij in zijn hoogste versnelling licht overtoeren maakt dan dat hij TE zwaar moet trekken. Begaaj het nu niet te gek door hem in zijn hoogste versnelling te laten krijsen (lees: janken/veel te veel toeren laten maken).
Dit bericht is ge-edit door MTX-speed op 22-3-2005 21:42
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved