Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Variabele Inlaat' (ID 26954).
De reply is geschreven door yudb (UserID 2762) op 11-3-2005 0:33.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: In_Flames
Deze topic is misschien meer iets voor het Pro gedeelte maar aangezien ik hier al een tijdje niet meer geweest ben heb ik daar geen toegang.
Ok het volgende: We zijn op school (HTS autotechniek) bezig met een project over het tunen van een 50cc 4-takt blok.
In prinipe is het zo dat als je de lengte van je inlaat langer of korter maakt je meer koppel krijgt bij respectievelijk lage of hoge toerentallen. Dit werkt iig bij het 4-takt principe. Dit wordt pulsdrukvulling genoemd. Er onstaat een puls van lucht in het inlaatkanaal die met extra kracht aankomt bij het openen van de inlaatklep (in ons geval membraan) waardoor er meer lucht in de verbrandingskamer komt en dus de druk hoger is.
Nou vroeg ik me af of het bij 2-takt ook zal werken. Ik heb er al een topic over gevonden op et Pro forum maar daar wordt die vraag nog niet echt beantwoord. Het lijkt mij echter dat het gewoon zou moeten werken. Het verlengen van de inlaat is geen probleem een lange buis aan de carburateur met daar een filter op werkt prima. (bij 4-takt kregen we daarmee 1,5 X zo veel koppel als standaard bij 3000-6000 toeren)
Maar we willen natuurlijk veel koppel over het hele gebied dus moet je de inlaat kunnen varieren zoals BMW en enkele andere autofabrikanten dat ook doen.
Dus zat ik te denken aan een Lange plastic buis met halverwege (of waar het optimaal is natuurlijk) een aftakking of gat wat bij een bepaald toerental gesloten of geopend wordt. Iemand ideeen hoe dit praktisch toepasbaar kan zijn?
In theorie is het bij 2takt ook mogelijk, een goede kennis van me heeft er wel eens mee gespeeld, steeds spruitstuk 1mm korter maken en kijken wat er gebeurd, hij had op een gegeven moment een klein beetje extra vermogen, kan dus wel...
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved