Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'componenten van een oldtimer accu onsteking' (ID 26360).
De reply is geschreven door Cebess (UserID 1379) op 1-3-2005 0:05.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JCG
[...]
sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden
afbeelding
Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.
Leuk allemaal alleen jij snapt niet helemaal hoe de hoge spanning uiteindelijk gemaakt wordt in de bobine.
In jouw onderste plaatje staat er met gesloten punt en bijv. een 12V accu 12V op de bobine. De condensator is nu opgeladen. Als je contactpunt open gaat wordt idd de condensator ontladen door de bobine. Waardoor de spanning over de bobine langzaam daalt. Dit is dus nou net niet wat je wil. Je moet een snelle stroomverandering in de spoel hebben om een hoge inductiespanning op te wekken. Dus zonder condensator werkt het wel. Alleen heb je nu 1 probleem, contactpunten schakelen altijd via massa dus onderstaand plaatje is vrij lastig te maken. Daarom dus een bobine gebruiken met 2 aansluitingen aan de primaire kant.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved