Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'componenten van een oldtimer accu onsteking' (ID 26360).
De reply is geschreven door JCG (UserID 4039) op 28-2-2005 23:38.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

Nog maar eens uitleggen dan:

Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.

Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.

Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.


sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden

Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved