Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'TURBO!!!' (ID 4046).
De reply is geschreven door jkoehorst (UserID 845) op 12-6-2002?20:18.

Quote:
Originally posted by: Joost ??

Ik heb dus vorige week die 'turbo' op de racer gefixed en het werkt dus echt wel! Het is niet zo dat hij 10pk extra heeft ofzo maar hij trekt echt veel harder op en heeft echt een enge gas reactie. Ik moet hem nog wel goed afstellen dus echte resultaten kan ik nog niet geven. Ik heb nu een 200 in de carb en die is iets te groot. Maar toch trekt ie als een beer. Voor al bij het overschakelen pakt ie em direct op.

De 'turbo' is dus een 24v(dc) fan van 7 watt ingebouwd in een zelfgemaakte plexiglas box. Achter de fan zit honingraad om de lucht vrij van turbulentie te krijgen, dit is beter voor de carburatie (ooit gelezen op het macdizzy forum). De fan word aangedreven door de standaard licht-spoel met een zelf gebouwd zelf richtertje en een spanings regelaar.
Het probleem is nu dat de licht spoel pas bij 4a5000 toeren 24 volt afgeeft, hij is nl gemaakt voor 6 volt. De fan draait dus niet als de brommer stationair draait. Niet dat de brommer nog stationair wil draaien maar et gaat ff om het idee. Dus als dit straks werkt ga ik opzoek naar een fan van 12 volt met een vermogen van zo'n 25 watt ofzo. Meschien iets van een model vliegtuig ofzo.

Foto's en evt. video zullen binnenkort volgen, ik ga nu snel weer bezig met het afstellen.


He Joost,

Gaaf idee en leuk dat het werkt. Ik ben nieuwschierig hoe lang je die 'honingraad' hebt gemaakt bij jouw opstelling.
Zelf heb ik een oude motorfiets en zat hier ook al eens aan te denken. Maar een motorfiets gaat teveel lucht door waardoor je een grote ventilator nodig hebt, helaas.

Is een modelbouwmotor met een modelbouwpropeller niet iets voor die tweetakters

Ik heb geen verstand van 50cc bromfietsmotortjes maar ik wil er misschien een gaan gebruiken als krachtbron voor robotwars. Maar dan zal er wel drukvulling op moeten anders worden ze niet meer efficient (te zwaar).
Wat is nu precies het probleem bij een turbo op tweetakters? De afstelling uitlaatpoort<->inlaatpoort?

Gr. Jeroen

btw: In de zeescheepvaart hebben alle 2-takt motoren turbo's... (en uitlaatkleppen, misschien ideetje? )


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved