Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Nsr-blok weer helemaal vol met koelvloeistof' (ID 26487).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 23-2-2005 14:00.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de koelvloeistof in je blok terecht komt, dwz in de versnellingsbak enzovoorts.

De koelvloeistof kan dan maar via 1 kant in je blok komen, namelijk via de waterpomp.
In deze waterpomp zitten 2 keerringen
1e keering; zit tussen het blok en de "loze ruimte" en zorgt ervoor dat je olie niet naar buiten kan.
2e keering; wordt ook wel de waterpompseal genoemt. Dit zijn 2 soorten steentjes. Deze zitten achter het schoepenradje die je ziet als je de waterpomp openhaalt.

Tussen deze 2 keerringen zit een loze ruimte, onderin deze loze ruimte zit een overstortpijpje (dat is die uitmonding die onderaan de waterpomp zit). Wanneer er dus olie lekt via de eerste keerring loopt het dus naar buiten via het overstortpijpje. Als er zo koelvloeistof lekt via de 2e keerring, dan loopt het ook via datzelfde overstort pijpje.

Wat er volgens mij bij jou aan de hand is dat het overstortpijpje dicht zit. Hierdoor kan de koelvloeistof niet weg en omdat deze, wanneer de motor warm wordt, onder een hoge druk komt te staan. Zo gaat dus de koelvloeistof via de 1e keering het blok binnen.

Je zult dus 2 dingen moeten verhelpen:
- Zorg dat het overstortgaat open is
- Zorg dat je waterpompseal (de 2e keerring) gemaakt wordt. Nadeel is dat deze stervensduur zijn, en dus beter is het om deze weer vlak te laten schuren.


Wanneer er koelvloeistof bij je krukas komt (in de karterruimte) dan zal hoogstwaarschijnlijk de koelvloeistof via je cilinder komen. Wanneer dit het geval is dicht je voetpakking niet goed af. Dit kun je verhelpen door je voetpakking in te smeren met vloeibaar pakkingsmateriaal. Kwestie van een dag wachten voordat deze hard is en je kunt weer rijden.


Wanneer er koelvloeistof boven op je zuiger komt en je dus (een beetje) witte rook uit je uitlaat krijgt, dan zal je koppakking lekken. Kwestie van een nieuwe koppakking en eventueel vloeibare pakking ertussen en klaar. Je zult ook zien dat waarschijnlijk je koelvloeistof vervuilt is en deze zou ik wel vervangen.

De prijs die de bij de shop vroegen, is schandelig hoog, en ik zou ook proberen hiervan wat terug te eisen. Het zijn gewoon een stel afzetters. Voor dat geld wat je betaald hebt kun je 3 blokken voor reviseren.
Zet ze onder druk zodat zij jouw blok GOED maken.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved