Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Elektronica Forum in het onderwerp 'componenten van een oldtimer accu onsteking' (ID 26360).
De reply is geschreven door Cebess (UserID 1379) op 22-2-2005 1:37.

Nog maar eens uitleggen dan:

Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.

Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.

Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved