Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Argumenten snelheid bromfietsen' (ID 26173).
De reply is geschreven door ironbird (UserID 4756) op 16-2-2005 21:47.

Oke ik heb het nog een beetj eaangepast (vooral toegevoegd op het einde)

Quote:
Inleiding: Volgens de wet mogen bromfietsen van de klasse B slechts in staat zijn om een maximumsnelheid te kunnen behalen van 45km/u?

Aanhalen argumenten:
- Wanneer de meeste bromfietsen en scooters van tegenwoordig uit de fabriek komen rijden zijn meestal 70km/u of meer. Maar pas als ze bij de dealer aankomen worden deze bromfietsen volledig begrensd om niet sneller dan 45 te rijden. Dit maakt al snel duidelijk dat deze bromfietsen gemaakt zijn om veilig 70km/u te rijden.
- Oudere automaat bromfietsen voldoen hier niet altijd aan omdat ze echt zo eenvoudig mogelijk zijn opgebouwd en echt niet stevig genoeg zijn om harder te rijden.
- Oudere schakelbrommers voldoen hier vaak wel aan
70km/u gevaarlijker?
- Tegen een snelheid van 70km/u kan je veel beter met het verkeer meerijden.
- Autobestuurders weten vaak zelf niet wat te doen met 45km/u rijdende bromfietsen op de rijweg. Ze gaan dan vaak rakelings en opzettelijk langs hen heen scheuren om duidelijk te maken dat ze hen in de weg rijden. Maar deze bromfietsen mogen daar wettelijk wel rijden, en dat weet niet elke autobestuurder. Dit maakt het voor de bromfietsen extra gevaarlijk.
- Wat is dan het veiligst? Op het fietspad 45km/u rijden en fietsers in gevaar brengen? Of 45km/u rijden op de rijweg en omver worden gereden door automobilisten? Of mooi 70km/u kunnen rijden met het verkeer op weg mee?
- Betere voorbereiding op het autorijden omdat je de regels beter kent, en je meer rekening kan houden met de aangegeven snelheden.
- Bromfietsen zouden dan ook een nummerbordje nodig hebben omdat ze dan kunnen geflitst worden in de bebouwde kom.
Zwaarder gewond bij ongevallen?
- Dat is nu eenmaal een risico. Maar, het aantal ongevallen zal wel dalen. En je zal lang niet zo hard gewond zijn dan op een zware motorfiets.
- Het examen voor het rijbewijs zou ook iets uitgebreider mogen zijn dan nu het geval is. We zouden bijna de opleiding van een motorfiets moeten benaderen. Als je hiervoor slaagt toon je toch aan dat je bekwaam bent om op een veilige manier 70km/u te rijden. En als je hiervoor niet kan slagen neem je best een snorfiets van de klasse A waarmee je 25km/u mag rijden. En je niet op de rijweg mag rijden, enkel op het fietspad. (of op de rijweg als dat is aangegeven uiteraard)
- Op deze manier haal je de echte onverantwoorde bestuurders ook gedeeltelijk van de baan.
Wat is dan nog het verschil met een motorfiets?
- Je mag nog steeds niet op de autosnelweg.
- De bromfiets moet begrensd zijn op 70km/u.
- De kosten voor het rijbewijs zijn lager.
- Je kan het rijbewijs reeds behalen vanaf 16 jaar.
Wat met oudere bromfietsen die niet stevig genoeg zijn om 70km/u te rijden?
- Men kan best een datum opleggen, dewelke aangeeft vanaf welk bouwjaar de bromfiets in aanmerking komt om 70km/u te rijden.
- Dit zal ook gevolgen hebben voor de economie om dat er meer mensen een nieuwe bromfiets gaan kopen omdat ze dan sneller mogen rijden.




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved