Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Buitenboordmotor Tuning' (ID 25561).
De reply is geschreven door DaVaRo (UserID 6660) op 2-2-2005 17:27.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ingenting
Een brommer heeft meestal omkeer spoeling en een buitenboordmotor heeft meestal spoeling waarbij een kamzuiger vereist is. Dor de vorm van je spoelpoorten van je brommer wordt als het ware het verse mengsel van de richt van je uitlaatpoort geblazen waardoor het verse mengsel de verbrande gassen richting je uitlaat drukt inplaats dat je verse mengsel direct de uitlaat poort in verdwijnt. De kamzuiger is nodig omdat de in- en uitlaatpoorten recht tegenover elkaar staan en anders de meeste verbrande gassen in de cilinder blijven en de verse gassen rechtreeks de uitlaatpoort in gaan. Dit type verbrandingskamer is niet echt efficient qua spoeling. Je zult er nooit een powerhouse van maken of hoge toeren mee kunnen draaien. Ook heeft de verbrandingskamer een hele onhandige vorm, voor een mooie verbranding of hoge compressie. Ook zijn deze motoren heel eenvoudig geconstrueerd. in plaats van mooie gladde poorten praat je over ruimtes en vormen die alles behalve vloeiend zijn. Ook niet goed voor veel toeren en goede cilindervulling. Als uitlaat wordt gewoon het staartstuk gebruikt. Niets ideale vorm ofzo. Als demping worden de gaatjes gewoon onder de waterspiegel gemaakt. Ook hebben deze motortjes meestal geen kogellagers maar glijlagers. Niet ideaal voor hoge toeren, wel lange levensduur. de krukas is niet rond, het vliegwiel is noodzakelijk om de motor over de dode punten heen te helpen. Geen ideale balanceer methode. De carb is een vlinderkleptype. Het toerental wordt in hoofdzaak geregeld door het tijdstip te verstellen. Al met al is dit een ontwerp dat staat voor eenvoudig en goedkoop produceren en weinig toeren draaien en lange levensduur. Het onwerp laat weinig mogelijkheden toe om echt effectief op te voeren. Wil je harder? koop een motor met meer PK. er zijn overigens enkele types die wel geconstrueerd zijn zoals een brommer 2-takt. Ik heb wel eens een Yamaha 9 PK opengehad die gewone zuigers en een normale ontsteking had, en ook een30PK suzuki die ook nog een electronische ontsteking had. Jou motor heeft dat niet aan de zuigers te oordelen. Ikzou geen moeite in deze motor stoppen. Gebruik 'm zoals die is of verkoop hem nu ie het nog doet.
dat is duidelijk... en als je t mij vraagt weet hij er genoeg vanaf, dus zo als ik al zei de meeste raden het af
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved