Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Brommers op kenteken' (ID 25533).
De reply is geschreven door Rene ss50 (UserID 7184) op 18-1-2005 23:08.

enkele interresanten stukken, het eerste uit de telegraaf

ANWB: kenteken brommer te duur
DEN HAAG - Het kenteken voor brommers en snorfietsen wordt te duur, vindt de ANWB. De 350.000 bromfietsers dreigen 50 tot 60 euro voor het papiertje neer te moeten tellen. De ANWB zou het liefst zien dat ze er maar 25 euro aan kwijt zijn.


Daarom wil de organisatie dat de overheid 13,5 miljoen euro extra steekt in de invoering van het kenteken. Vorig jaar besloot het kabinet om per 1 september het kenteken in te voeren om het verkeer veiliger te maken. De brommers en hun eigenaren zijn door kentekenregistratie gemakkelijker op te sporen dan met het huidige verzekeringsplaatje. Zo kunnen jonge snelheidsduivels eenvoudiger in de kraag worden gevat. Dat zou tien doden en driehonderd gewonden per jaar schelen. Ook diefstal van bromfietsen is door deze registratie beter aan te pakken.

Alle nieuwe brommers die vanaf 1 september worden verkocht, zullen een kenteken krijgen. Voor de bestaande bromfietsen kunnen de eigenaren vanaf die datum ook het kenteken aanvragen. Zij krijgen daar tot en met 31 oktober 2006 de tijd voor. Het kenteken wordt verplicht voor alle brommers, snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met een hulpmotor tot 50 cc.

Minister Peijs (Verkeer) is niet bereid de portemonnee te trekken. De kentekenkosten zijn al zoveel mogelijk beperkt en het is ook niet buitensporig veel geld, zei een woordvoerster. Volgens haar hebben bromfietsers ook nog alle tijd om te sparen.

VVD-Kamerlid Luchtenveld zet wel vraagtekens bij de kosten. Hij wil weten hoe het bedrag tot stand is gekomen. Hij wijst erop dat sommige bromfietsers het zich misschien kunnen veroorloven, maar er zijn mensen die brommer rijden omdat ze zich geen auto kunnen veroorloven.

De liberaal speelt echter ook de bal terug naar de ANWB. Invoering van het kenteken moet het aantal bromfietsongelukken terugdringen. Dat heeft in het verleden voor flink hogere verzekeringspremies gezorgd. Die zouden nu mogelijk omlaag kunnen. De ANWB, die ook in verzekeringen zit, zou het goede voorbeeld daarvoor kunnen geven en zo de kentekenkosten goedmaken. "Je hoeft niet altijd naar de overheid te kijken", aldus Luchtenveld


het tweede van de site van de rdw en dat is dan waarschijnlijk wel goed nieuws........

Historische voertuigen
Voor historische bromfietsen met een bouwjaar van voor 1 januari 1974 gelden dezelfde criteria. Zo moeten ze wat betreft de typegoedkeuring nu ook al legaal van de weg gebruikmaken. Hiervoor moeten alle bromfietsen aan een Nederlandse of Europese typegoedkeuring kunnen worden gekoppeld. Van sommige historische bromfietsen is dit niet meer te achterhalen. Alleen in deze gevallen geeft de RDW op basis van een bouwjaarverklaring, waaruit blijkt dat het bouwjaar voor 1974 ligt en het voertuig een bromfiets is, ook zonder typegoedkeuring een kentekenbewijs af. Aan het verkrijgen van een bouwjaarverklaring kunnen kosten verbonden zijn.


Geen kenteken
Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring ?n is het voertuig niet historisch, dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring op toelatingseisen bij de RDW. Het laten uitvoeren van een schouwing is dan dus overbodig. Tijdens deze keuring moet de aanvragen de herkomst van het voertuigen moeten kunnen aantonen (bijvoorbeeld met een aankoopnota). Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overleg worden, zoals buitenlandse documenten waaruit blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets. De kosten van de keuring zijn aanzienlijk hoger dan die van de schouwing en komen geheel voor rekening van de aanvrager. Bromfietsen die niet bestemd zijn of waren voor de Europese lidstaten en Eva-landen zullen worden getoetst aan gecompliceerde toelatingseisen. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de kosten van het voertuig zelf. Voor voertuigen met een VIN waarmee geknoeid is, is deze procedure niet mogelijk.

Als een bromfiets op welke grond dan ook geen kenteken krijgt, dan mag het voertuig niet meer op de openbare weg komen


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved