Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Drijfstang krom bij nieuwe cilinder.' (ID 25280).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 18-1-2005 16:16.
Kromme krukas kan meerdere oorzaken hebben:
- Veel te hoge compressie op grote cilinder (70cc is niet zo heel veel en de motor was niet eens op temperatuur; hoge temperatuur zorgt ervoor dat metaal "zachter" wordt)
- Zuiger die tegen de pet aanslaat(kun je controleren door te kijken of er afdruken op je pet/zuiger staan)
- Extreem pingelen (vroegtijdige ontsteking)
- Expansieruimte vol vloeistof(vloeistof is vergeleken met lucht vrijwel niet samendrukbaar, en dus heeft je drijfstang er veel mee te lijden)
Ik denk persoonlijk dat het het laatste is. Sommigen gooien heel hun zuiger vol olie zodat hij bij de eerste paar slagen niet ongesmeerd loopt. Wanneer er teveel olie bovenop de zuiger zit, krijg je dus een compressie die te vergelijken is met een zuiger die tegen de pet aanslaat.
Sterker nog, wanneer je de boel monteerd hoef je slecht alleen de cilinderwand effe met je vinger in de olie te wrijven en voor de rest helemaal geen extra olie toe te voegen (buiten dat je je mengsmering verrijkt door bijvoorbeeld 1:30 te rijden ofzo)
Persoonlijk doe ik weleens een paar extra spuitjes olie in het karter, bij de krukaslagers, en dan nog een beetje extra voor het big-end en het naaldlager........en dan nog een beetje extra om de tuin van de buren onder de rook te zetten. Maar ik doe nooit olie op m'n zuiger. Doe dit alleen wanneer je je brommer gaat stallen voor een lange tijd (daarna wel effe een paar slagen draaien)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved