Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'begrenzen' (ID 25444).
De reply is geschreven door Teunmenator (UserID 1651) op 14-1-2005 19:05.

hij heeft dat denk ik uit: "het grote begrenzer topic" Die ken ik ook al van buiten en ik heb nog steeds nix perfects gevonden als begrenzer.

Ik heb ooit een begrenzer proberen te maken voor mijn DT:

Je knipt een stuk uit blik heel netjes op maat. vervolgens boor je een heel dun gat door je spruitstuk. Je duwt daar een pen omheen die ook door het blik gaat (dat heb je bovenaan omgevouwen). Je maakt de 2 gaatjes dicht met kneedbaar metaal. Vervolgens soldeer je er een dun kabeltje aan vast met daarover een veer. Deze kabel doe je door je olienippel (ik heb mengsmering). Als het kabeltje nu los is is hij begrenst en haak je hem ergens achter dan is hij onbegrenst (niet helemaal helaas).

nadeel: als hij goed warm is en je past deze manier van begrenzen toe wordt hij erg heet. Daarbij was hij niet betrouwbaar genoeg omdat hij er niet goed op en af ging. Je zag er alleen nix van.

Een klep in de uitlaat werkt vrij goed, maar dat hoor je vrij goed aan het geluid ook maakt het vaak meer herrie omdat het moeilijk is het mooi dicht te krijgen en onopvallend.

Er is meerdere malen op het forum gezegd dat een condensator tussen je signaaldraad niet werkt. omdat de vonk erover heen zou slaan oid. (en een condensator tussen je signaaldraad en de aarde werkt alleen bij een CDI ontsteking)

Wat ik nog een keer wil gaan proberen, en wat denk ik 1 van de weinige goeie onopvallende opties is:
Een regelbare condensator aan zien te komen het liefst een vrij ouderwetse, deze kun je namelijk instellen en zijn een stuk lomper zodat de vonk er denk ik niet overheen slaat. (deze condensators worden wel eens gebruikt bij zendamateurs).

Als je het laatste is gelukt moet je me zeker ff inboxe. voor de rest is het erg moeilijk iets ECHTS onopvallend te maken. Toen mijn brommer nog origineel was waren die woute wel slim genoeg ff aan je gaskabel boven je caberateur te trekken. Dus dat trucje met die gaskabel zou hier niet werken..

Daarbij loopt hij vaak heel langzaam toch op toeren dan.

Wat ik nu heb: Ik heb een dikke pen doormidden gezaagd en er aan de zijkant een sleuf in gemaakt waar de veer boven mijn gasschuif doorheen past. Als ik nu WEET dat er een controle staat of de politie neemt mijn certificaat in en rijd niet met me mee naar de roller. Kun je stoppen je dekseltje van je caberateur eraf draaien en het stukje pen boven je gasschuif doen. Dit is legaal omdat je hem niet aan of uit kunt zetten "je moet helemaal je caberateur uit elkaar halen"

nadelen hieraan: het kan alleen als je ff alleen gelaten wordt zeg maar, Het valt erg op met gasgeven maar het is dus legaal. En als je een snelle brommer hebt kun je echt maar een fractie gas geven anders klimt hij langzaam toch richting zijn top..


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved