Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'werking elektronische ontsteking...' (ID 3863).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 15-5-2002?16:17.

Over de tsx:

Die magneet levert enkel de spaning om de condensator in je cdi op te laden. Het nokje zorgt voor de trigger. Bij een honda hebben ze ipv een nokje een triger spoeltje. Voor de rest is het zelfde als bij honda denk ik.

Over de scoot:
... Ik vind het nog al een vaag vliegwiel neon. Je zegt dat de spoelen op het vliegwiel zitten? Zitten er dan koolborstels op je grondplaat om de spaning van de draaiende spoelen naar de vaste onsteking te brengen? Gelijkstroom moter idee dus? Het lijkt mij erg omslachtig voor een onsteking.

Ik heb de volgende onsteking es gezien in een blaadje op een oldtimer yamaha 125cc gp racer. Die had aan de eene kant van de grondplaat een spoel en aan de andere kant een magneet. Het 'vliegwiel' bestond uit een soort van vlinder plaatje van alu. Op de ene kant was een koperen plaatje bevestigt en op de andere kant een stalen. Als het plaatje rond draait onderbreekt hij steeds het magnetisch veld en onstaat er een flux verandering in de spoel.

Die ontsteking had dus bijna helemaal geen rond draaiende massa!

De vraag die nu nog rest; waar halen ze te gelijk stroom weg om de condensator in de cdi op te laden? Meschien wel via dit systeem maar dat lijkt me sterk...



Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved