Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'tunen tomos' (ID 24462).
De reply is geschreven door Tomos 50 (UserID 4174) op 7-12-2004 16:34.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Voor een Tomas A5 ori cilinder:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)

Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37

(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39

Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!


Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.




http://www.brommerforum.nl/showtopic/14350/27

Dit klopt niet helemaal omdat een Tomos een automaat is en die moet een lagere blowdown hebben (zon 25). Dus inplaats van 5mm naar boven moet je hem maximaal 4mm naar boven uitvijlen. De rest klopt wel.

Dit bericht is ge-edit door Tomos 50 op 7-12-2004 16:34


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved