Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'pingelen' (ID 3757).
De reply is geschreven door Sneks (UserID 46) op 6-5-2002?20:33.
First, there are two reasons for the sound you are hearing, pre-ignition and detonation. Pre-ignition means what the name implies, ignition starts too soon, even before the spark plug fires. Normally this is caused by a piece of carbon or a sharp edge object in the combustion chamber that ignites like a diesel engine glow plug. Detonation occurs after the spark plug fires. While the flame front travels across the combustion chamber, if the pressure and temperature suddenly spike up, the scene is set for a possible spontaneous combustion from the chamber edges. This ignites a second front back towards the first. It can be related to hitting the piston with a hammer instead of the normal smooth burning and pushing down on the piston. Either one makes the similar sound of pinging or knocking that you hear under high load conditions.
Detonatie is dus ontbranding, nadat de vonk al geweest is. En het lijkt mij dus helemaal onmogelijk dat, als de zuiger al een stuk omlaag is gegaan (bv 30 graden) en dan komt de vonk (ontsteking staat te laat) en dan nog detonatie op kan treden. Jouw verhaal van te late ontsteking wat zorgt voor een te verhitte cilinderwand kan mischien gebeuren, maar het zeker geen detonatie, wat het wel is weet ik niet.
[This message is edited by Hans F. on 6-5-2002 20:34]