Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Wat te doen voor de winterslaap?' (ID 23652).
De reply is geschreven door Bazz -> DRD (UserID 1867) op 3-11-2004 12:24.
Winterklaar maken
Stel het is koud, daarnaast veel regen, harde wind en gladde wegen. Hierdoor kan het voorkomen dat je je trouwe brommertje enige tijd links laat liggen, opzich heel begrijpelijk. Maar er zijn toch enige punten die je in acht moet nemen om na de winter weer van je machientje te genieten, wil je weten wat?
Handelswijze:
Velen weten het misschien niet, maar benzine kan maar beter niet langer dan 3 maanden bewaard worden. Benzine gaat na enige tijd verzuren. Mocht je gebruik maken van mengsmering i.p.v. de orginele gescheiden smering, dan heb je ook het risico dat de olie gedurende de winter naar de bodem zakt. Daarom is het beter als je de tank aftapt. Dit kun je doen door het benzine slangetje bij de tank los te trekken en er een langere op te schuiven die je in een jerrycan laat hangen. Zet het kraantje op reserve en laat de tank leeglopen. Houd bij het aftappen de NSR schuin naar de kant van het kraantje, zodat de benzine aan de rechterkant van de tank ook bij het kraantje komt. Om de tank aan de binnenkant tegen roest te beschermen zou je hem kunnen besproeien met roestwerende olie. Ikzelf doe altijd een kwart litertje WD-40 (ben gek op WD-40) in de tank en schut dan een paar keer goed waarna ik de WD-40 er weer uit laat lopen, dit werkt perfect. Ook de carburateur kun je aftappen door het schroefje onderaan het vlotterbakje (onderste bakje van de carburateur) een paar slagen los te draaien zodat ook hier de benzine uit kan lopen.
Nu de tank en de carburateur beschermd zijn, komen we bij de cilinder. Draai de bougie eruit en giet een heel klein beetje 2-takt olie (? 2cc) in de cilinder via het bougiegat. Dit is niet altijd even makkelijk te bereiken en het verdient aanbeveling om een trechter te gebruiken met daaraan een flexibel slangetje. Daarna enkele malen de kickstarter intrappen zodat de olie in de cilinder mooi wordt verdeeld. Nu kun je de bougie er weer indraaien. Door een beetje kopervet op de schroefdraad van de bougie te doen, voorkom je dat deze vast gaat zitten in cilinderkop.
Sommige mensen vinden het overdreven, maar het is verstandig om ook je carterolie af te tappen. Dit doen we, omdat de olie enigzins hygroscopisch is en dus water kan opnemen. Aangezien we geen waterdeeltjes in onze olie willen hebben, kun je de olie beter aftappen. De olie kun je aftappen door, het liefst bij warme motor, de grote bout (M12) onder je blok los te draaien en de olie op te vangen in een bakje.
Als de NSR voor een lange tijd op ??n plek staat, kunnen de banden platte kantjes krijgen. Verdraai de wielen daarom om de paar weken, zodat dit probleem niet kan optreden. Je kunt je machientje natuurlijk ook van zijn pootjes tillen door hem voor en achter op te bokken. Deze bokken zijn te koop bij motorzaken.
Mocht de brommer op een koude en vochtige plek staan of buiten, dan bij voorkeur afdekken, maar niet met plastic! Gebruik een materiaal dat enigzins kan 'ademen'. Er zijn tegenwoordig hele mooie hoezen te koop voor motorfietsen. Als je NSR in een zeer vochtige en slecht geventileerde ruimte staat, zou je een vochtvreter onder de hoes kunnen plaatsen. Deze zijn te koop bij o.a. bouwmarkten. Ook is het verstandig om de NSR te controleren op plekken waar de verf eraf is en werk die zonodig bij.
Als laatste dan nog de accu, maak de zijkap rechts van het zitje los, ontkoppel de accu en houd hem vooral (!) rechtop, het zuur in de accu wil je niet graag op je huid krijgen. Even goed opladen en dan in huis bewaren.
We hebben nu immers wel alle onderdelen winterklaar gemaakt, maar de buitenkant is nog aan de beurt. De kappen goed wassen, goede (auto)zeep zorgt voor een beschermende laag. Maak hem daarna goed droog en ga even een stukkie rijden, zodat al het water kan verdampen. De knappe koppen bij Honda hebben er voor gezorgd dat de schroeven en dergelijke roestvrij zijn, maar bij gebruik is de kans groot dat deze laag gaat barsten, zodat roest wel weer de kans krijgt, insmeren dus met een universele olie (of WD-40), zodat je ook na een paar winters nog steeds de schroeven heel kunt houden met je schroevendraaier.
Bron: http://nsrhonda.cjb.net
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved