Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'Bezwaarschriften topic' (ID 2782).
De reply is geschreven door Remco RS (UserID 5767) op 2-11-2004 18:44.

LET OP DEZE OWNT Z GRUWELIJK ALLE TIPS HIER

Bekeuringen
Die vervelende gele briefjes en de daarna komende acceptgiro's hoe voorkom je die.

Ik weet het eigen schuld dikke bult, moet je maar niet opvoeren, enz enz. Maar toch het liefst betaal je zo min mogelijk dus hier wat tips zodat je je geld beter kan besteden.
? Koop een begrenzer, is geen water dicht systeem maar zoals later in dit stuk zal blijken op meerdere punten nuttig.
? Let op bij de vaste controle punten, in de buurt bij scholen zijn vaak plekken waar regelmatig door de politie gecontroleerd word. Rij hier dus niet liever niet.
? Let op welke dagen er gecontroleerd wordt en op welke tijden, vaak ook een controle bij het veranderen van de klok (zowel winter- als zomertijd), dit laatste gebeurd o.a. in Schiedam.
? Rij niet hard langs politie auto's e.d. en maak niet te veel lawaai.
? Als je het idee hebt gevolgd of 'bekeken' te worden door een politie auto o.i.d. gelijk de volgende afslag nemen en ff links rechts links rechts om ze kwijt te raken.


controle
? Als je door een motor agent naar een controle wordt gebracht niet harder dan 30 binnen de bebouwde kom en niet harder dan 40 buiten de bebouwde kom.
? Blijf bij een eventuele controle altijd beleefd en hou vol dat de brommer voor zover jou bekend niet is opgevoerd en dat hij niet harder dan 45 KM/H rijdt.
Nu wordt het opletten want vanaf nu moet je info zien te verzamelen voor een eventueel bezwaar schrift op je bekeuring.

Als je brommer op de rollenbank wordt gezet moet er het volgende gebeuren;

? Je voorwiel moet worden vast gezet, bij een bezwaar schrift op een bekeuring heeft dit geen nut maar wel bij eventuele schade die ze veroorzaken (vallen e.d.)
? Er moet een persoon van minimaal 80 KG op de brommer zitten (dit is voor een snor brommer niet zo).
? De buis voor de koeling moet aangesloten zijn, als deze niet is aangesloten krijgt je brommer geen koeling en de meting klopt niet.
? Er moet door alle versnellingen worden gereden.

Als je brommer op geluid getest wordt moet er het volgende gebeuren;

? Er moet een bepaalde afstand tussen de uitlaat en de meter zijn.
? Er moet een minimale hoogte tussen de grond en de meter zijn.
? Er moet met een bepaalde hoek van de uitlaat gemeten worden.

de precieze gegevens moet ik nog even opzoeken in het wetboek maar als je al een bekeuring hebt liggen kun je dat zelf natuurlijk ook doen.


Hoe kom je onder welke bekeuring uit.

Alleen een bekeuring voor geluid,
Kijk of er aan alle bovenstaande voorwaarde is voldaan. Meestal niet. Meestal wordt de meter ergens in de buurt van je uitlaat gehouden (te dicht bij) en wordt er dus niet met de juiste afstanden rekening gehouden. Vermeld in je bezwaarschrift dat je de bekeuring onterecht vind omdat er niet aan de volgende eisen is voldaan. Vermeld verder dat er dus geen strepen op de weg stonden (een voor de plaats van de uitlaat en een voor de plaats van de meter), er verder geen meetapparatuur is gebruikt om de afstand tussen meter en uitlaat te bepalen, geen statief is gebruikt.


Alleen een bekeuring voor te veel vermogen,
Kijk of er aan de bovenstaande voorwaarde is voldaan. In dit geval is een bezwaar wat moeilijker maar het kan nut hebben als er niemand op je brommer zat tijdens de meting of dat de buis voor de koeling niet was aangesloten, dit is allemaal wat moeilijker te bewijzen maar het proberen waard als ze je op deze manier meer vermogen proberen toe te schuiven. Vermeld verder dat je de meting dus onbetrouwbaar en onnauwkeurig vind.


stel je hebt je begrenzer en die werkt netjes, niet te veel vermogen en niet teveel geluid. Een beetje ervaren agent kan horen dat er een begrenzer op zit en zal het niet vertrouwen, waarschijnlijk gaan ze nog even een stukje met je brommer rijden om te kijken wat je teller aan geeft (aan de snelheid op je teller kunnen geen rechten worden ontleend omdat deze niet ge-ijkt is). Als ze het nu nog niet geloven blijft er een mogelijkheid voor ze over en dat is een technisch onderzoek. Je brommer wordt mee genomen voor uitvoerige controle. Let op dat je een brief / verklaring krijgt dat ze je brommer mee nemen. Nu zal op het bureau gekeken gaan worden of je brommer nog het zelfde is als toen hij uit de fabriek kwam. Staat overal het nummer HM 16 6 (waarschijnlijk niet), wat is de inhoud van de cilinder, wat zijn de afmetingen van de spoel-poorten (deze gegevens hebben ze !).
Waarschijnlijk worden al je onderdelen van je brommer verwijderd, vette pech dus.
Enkele weken (soms maanden) later waarschijnlijk ook nog een boete in de bus. Nadat ze je onderdelen hebben verwijderd zijn ze niet verplicht je te vertellen dat je ook nog een bekeuring krijgt, deze bekeuring komt dus onverwacht binnen.
Dit zal meestal een bekeuring voor het rijden op een niet type goed-gekeurde brommer zijn, de enigste manier om deze bekeuring te ontlopen is om weer een net bezwaar schrift te sturen met daar in het feit dat je brommer niet te hard reed, niet te veel vermogen had en ook niet te veel geluid produceerde. Verder vertel je dat je onderdelen in beslag genomen zijn en dat je getekend hebt voor afstand om verder gezeur te voorkomen bij een eventueel volgende controle. Vraag als je tekent of je nu van alles af bent zeggen ze ja, zet dit dan ook in je brief. bv. Als ik afstand zou doen van de onderdelen zou het verder geregeld zijn.
Nu komt het belangrijkste ! Het enigste onderdeel wat je mag vervangen door een vervangend exemplaar is je uitlaat ! Deze hadden ze dus niet in beslag mogen nemen........ Volgens de wet mag je een vervangend type uitlaat monteren zolang deze geen veranderingen teweeg brengt aan het vermogen of het geluid. vermeld dit ook in je brief samen met het nummer van het artikel in het wetboek waar dit beschreven staat.


Algemene tips bezwaarschrift
? Maak een nette brief zoals je het op school geleerd hebt (hun naam, e.d. eigen naam, e.d. referentie nummer, enz).
? Het liefst een getypt exemplaar. (bewaar zelf ook een copy)
? Vermeld artikel nummers uit het wetboek waar je je op beroept.
? Een wetboek is in bijna iedere biep te vinden, meestal mag je het niet lenen en moet je copieen maken.
? Zorg dat je alles vermeld maar zo dat het geen zwam verhaal wordt.

Verder veel suc6 en je weet het voorkomen is beter dan ...............




De Politie is niet een van de grootste vrienden van de Honda rijder, dit omdat er toch wel erg veel controle op deze brommers is. Ze denken dat Honda's niet verzekerd zijn omdat de verzekering zo duur is (JA de verzekering is duur), verder vallen ze op omdat er niet zoveel van rond rijden. Verder is het zo dat toen de agenten zelf de brommer leeftijd hadden er wel veel op gereden werd, ook door hun. Dit kan soms een extra nadeel zijn omdat ze vaak precies weten wat voor onderdelen je op je brommer hebt zitten. Veel Honda's rijden hard, hier moet ik ze gelijk geven maar ik rij nooit debiel hard in de bebouwde kom zoals die k#t scooters. Het is dus meer ze kunnen hard. Deze redenen zorgen er voor dat ze je vaak naar de kant willen halen. Als je dan eenmaal gecontroleerd bent en ze hebben niks kunnen vinden EN ze zijn in een goede bui dan vinden ze het vaak een stuk leuker dan zo'n scooter. Vooral de motor agenten (deze rij je er niet uit !) weten schakel brommers te waarderen.


Hier gelijk even een stukje voor alle scooter rijders die dit lezen, als je er uit gereden bent en bij een stoplicht elkaar weer tegen komt waarom dan door rood rijden ??? Levens gevaarlijk (niet alleen voor je zelf) en een heel duidelijk teken datje niet tegen je verlies kan. Een van de weinige terechte boete's is die voor het rijden zonder helm. Bij een partijtje sporten gaat het er om wie de snelste is zonder zelfmoord neigingen en met een beetje begrip voor de verkeer regels.
Het vermogen van je brommer is ook een verkeer regel maar die vergeten we even.


Wat kost het !

Er is nu ook een boetebase, hier kun je verschillende bekeuringen opvragen en zien wat het je kost. De indeling op deze site is een beetje vervelend, je moet veel klikken om 1 boete te zien. Een vriend me heeft alles bij elkaar gezet op zijn site en hier is het wel duidelijk.
Neem dus en kijkje bij BOETES op de puch maxi site
.





Dit bericht is ge-edit door Remco MB op 2-11-2004 18:44


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved